Jag har en fundering över vad som kan vara fel i fjärrvärmesystemet eftersom deltavärdet var 1,28 grader idag när jag läste av det och en snabb koll från förra året visade på 32,32 grader vid samma tidpunkt.
Det har aldrig varit så här lågt utan brukar ligga mellan 35-50 grader. (Kan noteras att det var en dipp vid avläsningen för juli förra året och då var det drygt 10 grader.)
Antalet MWh är ungefär som det brukar men mer kubikmeter fjärrvärmevatten än förra året vid samma tidpunkt.
Vore tacksam om någon har ett svar.
Hälsningar från en som gillar att ha statistik över förbrukningen :D
 
Onormalt hög returtemperatur och högt flöde tyder på en krånglande reglerventil som inte stänger som den ska. Systemet släpper igenom en massa fjärrvärme som inte behövs och därför inte kyls av.
 
Om du söker efter inlägg från mig i denna grupp så hittar du servicemanual för danfoss.
 
Mellanbarn skrev:
Onormalt hög returtemperatur och högt flöde tyder på en krånglande reglerventil som inte stänger som den ska. Systemet släpper igenom en massa fjärrvärme som inte behövs och därför inte kyls av.
Låter som det fick själv byta på min för nått år sen och sen pajade den nya efter 11 månader fick en på garanti som tur var.
 
Frågan är ju också vilken temperatur du hade på tillopp och retur? inte bara vilken skillnad i temperatur.

Om alla ventiler fungerar, inget värmebehov finns och inget varmvatten produceras så kommer temperaturen på både tillopp och retur att sjunka och därmed utjämnas mot varandra.

Nu hade du väl noterat ett högre flöde jämfört med tidigare år, vilket kan tyda på läckage i någon av reglerventilerna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.