Vi skall tapetsera om och behöver koppla bort en sektion i vårt larm. Ringer man Securitas vill dom skicka ut en tekniker som gör det (och även kopplar in sen igen) flör dyra besöksavgifter. Jag minns att man kan göre det själv, men är inte 100% säker på hur. Någon som kan?

Om mitt minne inte sviker mig så slår man något i stil med

Kod#7#sektion som skall kopplas bort#

Någon som kan bekräfta/dementera?
 
Om jag inte minns fel så är det en TAC90? Har du inte handhavandebeskrivning? Tror du har rätt men minns inte om det är en sjua eller femma du skall slå där.

Glöm inte att ringa dem innan bara om ifall att du kortsluter spänningsmatningen. Sen gäller bara avställningen till nästa till/frånkoppling.

Sen tar du bara och sätter ett av motstånden över plinten för aktuell sektion. Glöm inte att ställa av centralenhetens sab med, sektion 8, innan du öppnar skåpet.
Självklart kan man sätta ett av motstånden på trådarna därute med.

/Kent
 
Det skall vara: Kod 7 # Sektionsnummer # #
 
B
Du kan plocka ner dina grejer själv. Men du bör alltså ha ut en tekniker för att koppla in dem igen. Annars gäller inte Securitas åtaganden till 100%. Att förlora garantiåtagandet och eventuellt ökad självrisk kanske inte är värt de 480:- (?) du sparar kortsiktigt.

När du larmar av (kod#) kommer larmet återgå till normalläge. Har du då inte monterat tillbaks detektorn korrekt, kommer larmet att gå.
 
Det roliga är att när jag flyttade in i huset och köpte larmet (97) var det helt ok att göra detta själv vid t ex omtapetsering. Jag fick t o m en lista på alla sektioner, siren o s v så att jag enklare skulle kunna göra detta. Ser inte att det skulle vara något större problem att koppla in fyra tåtar i en skruvplint - eller svårare att göra det idag än för nio år sen :)
 
En sektionsförteckning skall finnas och frågan är om inte programmeringslakanet ligger inne i centralenheten med. Dock kan jag inte rekommendera att man försöker programmera om TAC90 själv, den är lite småknökig nämligen.
Om du byglar inne i centralen så tänk på att två sektioner delar på en skruv, dvs sekt 1 och 2 kopplas på tre skruvar, sen kommer sekt 3,4 o s v... Man byglar med ett ändmotstånd (2k2 om jag inte minns fel) Samma motstånd balanserar varje NC. Är rätt enkelt att mäta slingorna om man vet detta.

/Kent
 
B
Det är inte ett dugg svårare idag :) Tyvärr är det dåliga erfarenheter som tvingat fram förändringen.
 
Jag skall absolut inte gå in i centralen och rota! För mig räcker det att kunna koppla loss och sätta tillbaka en sensor vid t ex omtapetsering :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.