Jag har köpt en reflekterande solfilm av märket Sungard som jag ska montera på mitt köksfönster för att förhindra insyn från gångvägen strax utanför ;)

Men jag har bara tidigare monterat solfilm på min "raggarvolvo" för sisådär 18 år sedan tidigare :surprised:

Denna film är avsedd att monteras på utsidan av fönstret för att det inte ska vara risk för sprickbildning. (Om filmen monteras på innerfönstret så reflekteras värmen inne i rutan och den kan då spricka!)

Nu undrar jag hur man ska montera filmen för bästa resultat;

*Ska den skäras till grovt innan montering, för att sedan skäras exakt när den är uppsatt på fönstret?

*Eller ska den skäras exakt innan (går det?) montering, och sedan sättas upp på fönstret?

*Vad ska man använda för att skära filmen med?

*Använder man handdiskmedel och vatten i en blomspruta och sprayar på fönstret, eller finns något bättre?

*Använder man gummiskrapa eller någonting annat för att pressa ut vattnet med när solfilmen ska monteras?


Tacksam för all input i detta ärende!

// Kim
 
Brukar vara lite kul med solfilm på hus. På dagen ser man inte in men bra ut och på kvällen bra in men dåligt ut. Bättre med ett tunt tyg eller persienner.
 
Ja det stämmer!

Om man inte samtidigt monterar belysning under takfoten ovanför fönstret ;)

Ingen som har några mer konkreta råd?
 
Resten verkar du ha full koll på själv. Ett rakblad eller något annat tunt vasst.
 
Tack för att du tar dig tid att svara mitt under påskhelgen :)

Nja, det jag är osäker på är om man ska skära till filmen innan man sätter upp den eller efteråt?
Ska man använda tapetkniv eller brytbladskniv?
Samt om man ska använda gummiskrapa eller något annat?
(Jag läste när jag sökte på detta ämne att man kan använda en handduk för att pressa ut vattnet med, men jag är tveksam om det funkar)

Solfilmen kostade 790kr. för ett fönster, så jag vill att det blir rätt första gången ;)

// Kim
 
Redigerat:
Efter de antal fönster jag har monterat film på så ska jag försöka ge lite råd.

Att skära till filmen helt innan är svårt. Jag brukar skära till grovt innan. Nu vet inte jag hur tjock filmen är. (Antal mil <-- ett mått) Normalt för solfilm är 4-5 mil tjock.

Men det du först skall börja med är att göra rent rutan. Vatten med någon droppe Yes i.
Ta sedan ett rakblad och skrapa hela rutan, all skit måste bort.
Ta sedan en diskborste, ren så klart och skrubba kanterna.
När detta är gjort tar du en fönsterskrapa och drar av fönstret. Ditt fönster skall nu vara renare än något annat.

Nu kommer den knepiga biten. Filmen är otroligt statisk, och drar åt sig skit. Det du kan göra för att motverka detta är att spruta med vattendimma på filmen. Du måste ha en hjälpreda i detta moment för att göra det så lätt som möjigt. Lossa lite av skyddsfilmen, spreja vatten på limsidan, därefter är det skäkert att ta med fingerna på det blöta limmet, då slipper du fingeravtryck. Sen under tiden person nummer 2 drar av filmen så sprejas vatten på limytan. När all skyddsfilm är loss skall limmed vara täkt med vatten. Ev smuts spolas i detta ögonblick bort med mer vatten.
Innan filmen sätts på rutan så spreja även denna med vatten.
Förhoppningsvis har du 2 raka kanter, dessa monterar du uppåt och åt vänster och du är högerhänt, Resultatet är att du skall ha film hängandes ut över nederkant och höger kant.
I detta ögonblick så behöver du en riktig gummiskrapa, inte någon lite variant likt en isskrapa utan det behövs krafiga saker. Sen börjar man från mitten och går ut mot kant, kanten där filmen ligger rätt går man med skrapan så långt ut man kan. på sidan där filmen ligger utanför går man med skrapar ca 5 cm från kanten.
Och om du har isolerglas så brukar detta vara 3 mm tjockt vilket gör att man kan lägga mycket kraft på skrapan. När allt vatten är ute så kommer den knepiga biten.
Nu behöver du en liten skrapa i plast eller tefon eller likande, denna skall du använda för att pressa in den film som ligger över kant in mot rutan, så att du med hjälp av en mattkniv (9mm blad) kan skära så nära karm som möjligt. När allt detta är klart så skall det sista vattnet tryckas ut. Noga att komma ihåg, Bubblor som är runda försvinner oftast, medans bubblor som är som fingar aldrig försvinner.

Men en läxa till nästa gång, Enstaka fönster, lägg mycket tid på att mäta och beställ sedan färdigskuren film.

Verktyg du behöver.
Rakblad
Diskborste
mattkniv med 9mm blad ju mindre kniv ju bättre Rakblad är för små att skära med
Blomspruta med vatten och 1-2 droppar Yes
Gummiskrapa, ju mer gummi ju bättre, gärna 10-15 cm bred, ju mer kraft ju mer vatten får du ut.
mindre plastskrapa för kanter och stöd för kniven
tålamod

Kursen jag gick va på 4 dagar, sen x antal rutors träning.
 
Polaren brukar ha en liten skrapa på ca 10 cm. viktigt att rutan är helt ren och inte använda papper eller något som luddar. Du kan nog med fördel skära till i förhand med tapetkniv.
 
  • Gilla
MarEs1
  • Laddar…
Stort tack för utförligt svar Frohike!

// Kim
 
4-5 mm tjock? vad är det för folie?
 
Nu är solfilmen på plats :)

Det blev superbra! Total spegeleffekt på utsidan, utan att det på något sett ser vulgärt ut. (Man tänker inte direkt på att man inte kan se in genom fönstret från gatan.)
Innifrån så är rutan svagt tonad och man ser ut hur bra som helst :D

Jag kan ta in bild på skapelsen om intresse finns.

Återigen stort tack till Frohike´s råd, jag kan skriva under på vartenda ord!

Kanske något att sätta i FAQ?

// Kim
 
Lysande anvisning "frohike"
 
Dzollero skrev:
4-5 mm tjock? vad är det för folie?
4-5 mil tjock.. om det är hundradels tum eller tusendels tum minns jag inte.. men man mäter inte solfilm och annan sådan film i mm.
 
Visst kan en FAQ skrivas.. föreslå bara vad som är önskvärt att ha med..
 
Ditt inlägg #493 fungerar ju som det är ;)

Möjligen kanske man kan lägga till att dra en liten silliconesträng runt karmen när det hela har torkat för att skydda kanten lite extra.

Samt att om filmen ska användas för insynsskydd krävs att man har en belysningskälla vid fönstret, utifrån sett, när det är mörkt för att det ska fungera bra.

// Kim
 
Hej! Jag är själv ute och letar efter just en reflekterande film för insynsskydd då jag är boende på bottenvåningen. Vart köpte du in? (Tacksam för all info och ska följa tråden för montering).

Mvh, Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.