hahalj
Igår kom jag hem precis efter att åskregnet hade slutat. Himlens skyar måste ha öppnat sig ordentligt på vid gavel, så mycket vatten som det var på tomten har jag aldrig sett tidigare. Och då har vi ändå en ganska hygglig lutning på marken.

Som tur är fungerar dräneringen kring huset bra och inget har trängt in. Men hela tomten var dränkt, gick inte gå i gräset utan stövlar, kanske 5 cm djupt vatten som rann över hela gräsmattan. När jag tog ett varv på tomten upptäckte jag att det flödade ut avloppsvatten ur vår trekammarbrunn. Brunnen är av äldre modell med betongcylinder och lock ovanpå. Ur ett hål precis i skarven mellan lock och cylinder (luftningshål?) sprutade det ut avloppsvatten.

Är detta något att bli orolig över? Kan något ha hänt med avloppssystemet som kräver nån åtgärd? Hur kan det bli så? :confused:
 
hahalj
Kanske ska tillägga att inget vatten har gått in bakvägen via rören, allt funkar som det ska.
 
D09
Det är väl infiltrationen som kan fått stryk om slam åkt med ut den vägen.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
hahalj
Ja det kan jag förstå skulle kunna vara orsaken om det alltid vore så att det rinner ut genom hålet. Men detta har inte hänt innan, lyfte på locket så sent som för nån månad sedan och allt såg normalt ut. På något sätt måste regnvatten letat sig in och höjt nivån så snabbt att infiltrationen inte kunde svälja allt tillräckligt snabbt, det är min tolkning. Kanske det letar sig in även vid mer normala regn, men då hinner det rinna ut lika fort i infiltrationen.

Kan det vara så?
 
Det har inte runnet baklänges från infiltrationen? Om den delen stårr under tryck, alt att det finns något gammal överflödesrör i ett dike.
 
hahalj
Så skulle det ju kunna vara. Avloppet gjordes nån gång på 60-70-talet och då lät man den omgivande sandmoränen vara infiltration. Utloppsröret är kort, vet inte exakt, men vad jag fått veta av en granne är att man i princip lät det rinna rakt ut från brunnen ut i sandmoränen. Marken just vid brunnen lutar bara svagt och med den mängd regn som kom igår på kort tid så skulle det inte förvåna mig om trycket uppifrån var högt.

Men frågan är vilka eventuella konsekvenser detta kan ha fått, behöver jag göra något åt själva brunnen? Innehållet i kamrarna lär ju ha blandats runt i hela brunnen nu.
 
Redigerat:
Möjligen skulle du kunna spola infiltrationen riktigt och gräva ut ev slamkaka i sista kammaren med en grep eller räfsa om det går.
 
hahalj
Jag var ute nu och lyfte på locket, det syntes ju tydligt att nivån hade gått upp till kanten nyligen, men nu hade det sjunkit ner till normal nivå ca 1 m under överkanten. Eller hade den det? Jag är novis på området så jag vet egentligen inte vad som är normalt. Jag rensade bort kakorna som låg över de två mindre kammrarna och lade det ovanpå den större kammaren. Konstaterar därefter att vattennivån ligger nån cm över skiljeväggarna.

Är detta normalt? Jag trodde att nivån skulle stanna i nivå med utloppet?

Och hur långt ner ska utloppet sitta egentligen? Jag ser inget i ytan och känner inget med räfsan. I vilken av de två mindre kamrarna ska det vara?

Samtidigt är det inget fel på genomströmningen, satte på flera kranar på fullt under några minuter men det händer inget på nivån.
 
hahalj
Nej, något T-rör finns inte. Det var väl inte uppfunnet när de gjorde vårt avlopp.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Då är det antagligen ingen risk för infiltrationen heller, antaligen igensatt redan innan denna översvämmningen...
10-20år brukar det väl sägas på en modern bädd.
 
hahalj
Borde det inte alltid rinna över kanten om det är stopp? Det gör det ju inte.
Tänkte på en sak, vi har en dagvattendränering från vägen förbi vår tomt som rinner ut på ängen i ett öppet dike ca 30 meter från vårt avloppsbrunn och med en höjdskillnad på 50-100 cm. Denna äng, fd åkermark ovanpå morän, är nu rejält mättad på vatten, det kanske kan göra att det trycker på kontinuerligt och baklänges in i vår brunn?
 
Skulle kunna vara det, svårt att veta om man inte har koll på alla ledningar och hur de är monterade.
 
hahalj
Jaja, det verkar ju iaf inte vara ett akut problem. Avloppsbyte får hamna i 5-årsplanen.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Du kommer nog åka på att kommunen inventerar anläggnignen, så oavsett kommer du behöva renovera eller byta den. Då låter ju femårsplanen bra, så hinner det sparas lite pengar och researchas inför bytet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.