Fick just nybyggnadskartan på vår tomt vi ägt i ca två år och blir väldigt förvånad när det går en jordkabel tvärs över/längs med ena sidan in till grannens tomt. Vi var mycket observanta på just dessa saker vid köpet och det finns inga "lastande"-servitut vad gäller detta eller ngt annat.

Vår tomt är avstyckad från den tomt var kabeln löper till.

Dessutom har vi i efterhand märkt att grannens dagvatten leds in på vår tomt... vilket vi så klart är mäkta ointresserade av. Även detta utan servitut...

Vad gäller egentligen... ngn måste ju ha gjort fel vid avstyckningen?

/D
 
Jag har också samma problem så om någon har något att säga.. Fast vårt hus är redan byggt seedan länge men jag var noga med att kolla servituten. Det visar sig att vi har samtliga grannars vattenrör gående genom vår tomt samt ett par telefoneldningar som grävts ner de med... får kommunen göra så utan servitut?
 
Om jag förstår detta rätt så borde det då vara registrerat i fastighetsregistret?
 
I mitt fall vet jag att de föredetta ägarna har starkt motsatt sig all kablage och grävningar. Men det har skett under arbetstid och utan förvarning. Men tack, ska genast läsa på vidare... :)
 
Har just fått konstaterat av det lokala energibolaget att de inte är 100% på att den används eller ej. De ska nu åka ut och mäta upp och markera ut.

Om den används så kan det kanske vara så att de som handlagt avstyckningen av vår tomt (innan vi köpte) från "modertomten" ej överfört det som står i fastighetsregistret för denna ... dvs "Redovisning av rättigheter kan vara ofullständig".

Vi väntar och ser... :)
 
Elkillarna har varit vid tomten och markerat den kabel som var utritad på vår nybyggnadskarta ... det visade sig vara felritat på kartan ... kabeln går istället vid tomtgräns på grannens tomt.

Så... ibland är det skönt att folk gör fel! :)

 
Vill bara göra ett inlägg om min nyanlaggda trädgård/gräsmassa.
Vi hade hit en grävare som skulle gräva diket för vår blivande häck...då hittade grävaren ett kabelband som löpte in på vår tomt. ca 50 cm in i ena hörnet.
Det aktuella företaget kontaktades och kom och måtte med en sådan där mätare och sprayade där kabeln låg. Det sneddade bara lite i ena hörnet, gick längs med tomtgränsen och sneddade lite i en sväng vi har. De skulle gräva upp och flytta ut kabeln och som komp, gräva vårt dike.
Nu har de jobbat en vecka och den kabeln som passerade 50 cm in var ett gäng kablar i bredd så längs hela sidan, den längsta, har vi nu en vallgrav på ca 2 m och 1m djup.....men de har ju lovat att återställa......
Hoppas att jag kommer att slippa bråka om det bara....

/aja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.