Daniel_N skrev:
Enligt mina erfarenheter kapar en tigersåg tegelsten långsammare, mindre exakt och med grövre snittyta än en vinkelslip med diamantklinga. Däremot kan jag hålla med om säkerhetsaspekten och naturligtvis dammet.
Vad jag ville lyfta fram var att många glömmer bort tiger i dessa fall och har man möjlighet att köra tiger så blir tidsbesparingen riktigt stor, inte själva snittet men totaltiden inkl sanering av rum, maskin och TS:)

Själv har jag bara kapat tegel en gång och det var innan jag fattade att man måste ha specialblad... och det gick långsamt så då åkte vinkelslipen fram.
 
...men för dom flesta är det rätt att välja bort tigern. Den tigern jag hade tidigare utan pendling var ju helt hopplös och det är ju antagligen det som dom flesta har.
 
Min Alpha Tools tigersåg med specialinköpt svindyr klinga klarade en halv sten innan jag gav upp. Resten av väggen gick på två halvtimmar (fick låta dammet lägga sig en vecka emellan) med 125 mm vinkelslip och billig diamantklinga. Det är helt klart värt en halv flaska schampo och en eftermiddags sanering.
 
Jag blev lite nyfiken och gick ut o testade med en tegelsten jag hade ute efter källarrenovering (gammal tegelsten från en källarkamin).

Det var klart segare än ett lecablock men det tog runt 20s att kapa en sten (max pendling o HM blad). Nu kan jag tänka mig att det skiljer mellan sen o sten. Har tyvärr inga fler stenar o testa på utan pendling resp att testa med den gamla Biltematigern.
 
Gammal tråd men måste tippsa om hur jag gjorde när jag rev kaklat o klinklat badrum.

En matlåda från ikea och en grovdammsugare. Döm av min förvåning att inte det minsta dammkorn missade dammsugaren

IMG-20140215-WA0000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Sjuk avverkning, och hyfsat med damm :D

Nu har jag klyvt 50 heltegel för att kunna mura igen två gluggar i fasadteglet efter mindre fönster.

[video]https://youtube.com/N8am1o7HXlQ[/video]
https://youtu.be/N8am1o7HXlQ
 
  • Gilla
Dr Fozz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.