Vi håller på med en utbyggnad och har råspontat taket. Hann dock inte med at lägga takpappen på innan regnet kom. Kan man lägga takpappen på fuktigt virke? Vi har ingen isolering under ännu så kan råsponten torka underifrån?
 
Är oxå nyfiken, vi har lagt takväv på 2/3 av vårat tak.... och helt naken stomme... skitregn 😈
 
Det är nog svårt att svara på. Det beror på hur fuktigt virket var när det regnade, hur mycket det regnade, hur länge du låter det torka underifrån och luftens fuktighet, tex har mellansverige en luftfuktighet på runt 90% i dagsläget. Det går ju att köpa en relativt billig fuktmätare och mäta på en bit som klarade sig från regnet och sedan mäta mot taket som blev utsatt?
 
Manberg skrev:
Det är nog svårt att svara på. Det beror på hur fuktigt virket var när det regnade, hur mycket det regnade, hur länge du låter det torka underifrån och luftens fuktighet, tex har mellansverige en luftfuktighet på runt 90% i dagsläget. Det går ju att köpa en relativt billig fuktmätare och mäta på en bit som klarade sig från regnet och sedan mäta mot taket som blev utsatt?
Jo jag får mäta har en sån mätare. Hade en pressening av lättvikt över men tror inte den stått emot.
Det kommer inte att isoleras på undersidan på ett bra tag så hoppas att det torkar bra underifrån
 
Lägg det när det är torrt! När det är fuktigt är det inte 100% säkert att det fäster, även fast det brukar göra det. Men det kan kosta dig mer i längden bara för man är ivrig.
 
Inte fäster?
Jag tolkar TS som att det handlar om underlagspapp (eftersom den ska läggas direkt på råspont) och den fäster man med spik/nubb. Alternativt vissa underlagsdukar som är godkända att fästa med klammer.

För att svara på TS fråga så skulle jag inte vara orolig att täcka råsponten om den är väl ventilerad på undersidan. Så länge råsponten inte har blivit deformerad av fukt så skulle jag köra på.
 
Det blir stekhett under den svarta pappen, så det torkar fort. Det känner man igen på en svagt lukt av bränt virke , som i en bastu. Det gick knappt att gå på taket, På grund av hettan Så funkade det för mig. Men det här var under värmeböljan. och att jag fick på plåttak på pappen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.