Ni som kör med LV-värmepump, har ni relativt hög förbrukning på sommaren? Jag har inga siffror till hands just nu, men senaste elräkningen låg på ca 1200:- o det känns INTE okej! Vi hade pellets i förra huset vi bodde i, som vi hyrde, och 2012 köpte vi det här huset som har LV-värmepump. Den pallar inte svenska vintrar tycker jag, för blir det riktigt kalla temperaturer slår elpatronen till. Vi har övervägt att sätta in pelletsbrännare här, det har varit eldning tidigare i det här huset (först olja, sen ved, såvitt vi förstått), då vi tycker det var betydligt billigare än det här.
Året runt har vi pumpar som forslar ut vatten från en brunn i källaren (de grävde av en grundvattenådra på 60-talet när de grävde källaren) samt en pump bakom logen som pumpar bort dagvatten. De har inte pumpat mer i sommar eftersom det varit så varmt o torrt. Vad kan det vara som drar iväg elförbrukningen sådant?
Vad säger ni med lite erfarenhet?
 
R
Jag har en Sanyo Luft/vatten värmepump, huset är på 154m2 plus garage. På sommaren värmer den inget såklart då man förinställer att vid 17 grader ute så stängs värmen ner. Räkningen låg på ca 400kr totalt för Juli. När vi till en början flyttat in var räkningarna mycket högre, det visade sig då att förra ägaren gjort massa inställningar som var väldigt märkliga. Jag fick då tag i koden som nollställer maskinen och gjorde sedan mer eftertänksamma inställningar och då sjönk de rätt rejält.
 
Vi stänger av vår LV-värmepump på sommaren, så vi låter elpatronen värma varmvattnet. Kanske bättre att låta pumpen gå hela året för varmvattnets skull?
Skulle vilja installera en sån där rumstempmätare så pannan sköter uppvärmningen själv. Nu har vi stenålderstermostater på elementen o får gå ner o pilla på värmepumpspannan för att få rätt temperatur. Är det nåt man kan eftermontera o hur funkar den? Vi har ju olika temperaturer i olika delar på huset, övervåningen har vi svalare på eftersom sovrummen är där. O i vardagsrummet har vi en öppen spis som vi eldar i ibland.
 
P
@bettan240

Jag gör tvärtom och ser till att elpatron inte kan gå in på sommaren. Det är liksom tanken med en värmepump att den tillverkare värme med en lägre energiinsats än direktel (elpatron). Jag använder ca 350 kwh/månad under sommarmånaderna för hushållsel och varmvatten

En luftvattenvärmepump brukar inte ge något tillskott vid ett antal minusgrader, min ger tillskott ned till -15 grader, men måste kompletteras med elpatron från 7-8 minusgrader.

Är ert radiatorsystem injusterat så att det fungerar korrekt utan termostater på elementen så behövs egentligen ingen rumstermostat. Då kan det vara bättre att sätta en termostat i rum där det finns tillskottssvärme, t ex kök eller i rum som man eldar i.
 
Redigerat:
Är första gången jag bor i hus som "sköter" sånt här självt, har alltid bott i hus med eldning/pellets förut, så man har inte riktigt kommit in i "rätta tänket" än...
 
bettan240 skrev:
Vi stänger av vår LV-värmepump på sommaren, så vi låter elpatronen värma varmvattnet. Kanske bättre att låta pumpen gå hela året för varmvattnets skull?
En värmepump är som allra mest effektiv på sommaren (eftersom den tar värmen ur luften, som ju är mycket varmare på sommaren). Dvs man får nästan gratis värme från värmepumpen på sommaren både till elementen och till varmvattnet. Det finns alltså ingen anledning att stänga av den på sommaren, såvida det inte är för att man vill förlänga livslängden på den och det tror jag inte är särskilt meningsfullt. Slitaget är förmodligen många gånger större på vintern och försumbart på sommaren.

Ett värmepumpssystem ska inte regleras med termostater på elementen, det är mycket ineffektivt. Det är dumt att låta värmepumpen värma till högre temperatur än nödvändigt. Alla termostater (utom möjligen några enstaka) ska vara helt öppna och i stället ska temperaturen styras centralt av systemets reglercentral av i första hand utomhustemperaturen och i andra hand inomhustemperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.