Skall ha min "datacentral" ca. 4,5 meter uppe i ett rum och där skall jag ha min trådlösa router för mitt nätverk hemma. Någon som vet om detta medför sämre prestanda, täckning, räckvidd osv eller spelar det ingen roll vilken höjd man placerar den på?

Tack!
 
Absolut inga problem med det!
 
Inga problem med det inte. Finns de som sitter på 75 meters höjd och de funkar ju. Är väl lika bra att tilläga innan jag får frågan att det är en vanlig 802.11 AP som används som bredbandspridare i en by)
 
Håller inte med föregående talara, när vi har satt upp rundstrålade antenner så blir det radioskugga (enligt specen) under antennen. Borde stå i specifikationerna för routern. gör det inte det bör du fråga.

Ett tips när du köper en trådlös router för ett hus är att köpa en som du kan sätta in bättre antenner på. Ofta är täckningen sämre än vad som står/inte står i reklamen.
 
Det blir det men inomhus så bör man få tillräckligt med studs mot väggarna för att få ok signal även under ap:n annars får man bara vinkla antenen lite så är det fixat
 
Jag har provat två olika trådlösa routers, en 3Com och en Netgear, med lika dåligt resultat när jag haft routern placerad på våningen ovanför där datorn är placerad. Skitdålig mottagning minst sagt, då är ändå datorn bara runt 4meter (fågelvägen) från routern.

Jag har prövat med tre olika trådlösa nätverkskort också, ett Belkin pci-kort, ett Philips usb-kort och ett 3Com usb-kort. Även provat med tre olika datorer med samma resultat.

Huset är ett 70-tals trähus utan isolering eller annat mellan våningarna.
 
Våningsbjälklag kan vara ett otyg men normalt brukar det funka rätt bra. Har du provat att vinkla antennen lite?
 
Jovisst, har provat alla antennvinklar på både routers och nätverkskort, den enda skillnaden blev att man ibland kunde få kontakt med routern, men med medioker signalstyrka.

Jag fick lösa det hela genom att flytta datorn så nära routern som det gick och dessutom ställa datorn uppepå skrivbordet samtidigt som jag ställde routern på golvet så nära datorn som möjligt....då funkar det men jag får aldrig mer än 65% signalstyrka.
 
Känns som att du ska byta kanal, så dåligt ska det inte gå!
 
Jag har exakt samma typ av installation. Med antennan vågrätt på routern fungerar det utmärkt. Utan att jag har limmat datorn i taket på nedervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.