Jag skall också installera Telia Fiber, men jag har haft ADSL från dem i många år med väl etablerad e-postadress. Om jag skall byte till T3 som flera gillar så ryker ju e-postadresserna, hur kul är det ? Vore ju bra om kan kunde ta med sig e-posten som på mobilabonnemang men det funkar inte.
 
Bra läge att byta till gmail så är du vaccinerad inför framtida byten.
 
IngMatt
olof63 skrev:
Jag skall också installera Telia Fiber, men jag har haft ADSL från dem i många år med väl etablerad e-postadress. Om jag skall byte till T3 som flera gillar så ryker ju e-postadresserna, hur kul är det ? Vore ju bra om kan kunde ta med sig e-posten som på mobilabonnemang men det funkar inte.
Jo om du behåller Telia, vi har samma problem så jag har bytt gradvis till Gmail.
 
Någon som fått pris på triple play från Viasat?
 
IngMatt
skoog84 skrev:
Någon som fått pris på triple play från Viasat?
Frågat dom?
 
IngMatt
Min granne fick inkopplat på 1 dygn av Telia, gör dom skäl för "Felia" längre?

Bahnhof kopplar in direkt här om man ringer! Men dom har många klagomål och svarar långsamt på mejl, AllTele är ännu värre men T3 var snabba och supporten svarade snabbt. 3 månader gratis och sedan låga priser. Ta i trä.
 
IngMatt skrev:
Bahnhof kopplar in direkt här om man ringer! Men dom har många klagomål och svarar långsamt på mejl,
Jag har nu kört Bahnhof via fiber i Hudiksvall Stadnät i precis 3 år. Jag har haft 2 problem under denna tid:

1 : Kunde inte köra molnfunktionen i min router, fick ogiltig IP adress, ringde Bahnhof som bryggade min IP tfn adapter vilket fick allt att funka, allt tog väl en kvart från jag ringde.

2 : Min IP tfn ringde plötsligt bara en signal´vid ink samtal, sen blev det tyst. Utgående samtal gick inte alls. Orsak fel i IPtfn adapterns 2 tråds interface port 1. Lösning: Bahnhof´s supportsnubbe lade om funktionen till tfn port nummer 2, tog c 20 minuter innan det var fixat.

I övrigt har det endast varit smärre störningar nattetid som haft sin troliga orsak i uppdateringar av nät och noder (grannen har Tele2 och har samtidigt haft störningar) , så jag vill påstå att jag är mycket nöjd. Känner rätt många som har Bahnhof även i andra orter och de har samma intryck.


När det gäller klagomål, så finns det även för T3 och alla andra spelare. Att man finner fler för Bahnhof torde stå i relation till det mycket större antalet kunder som de har, jämfört T3.

Jag har bara Telia att jämföra med och det ADSL /IPtfn/IP TV paket som jag hade hos Telia innan fibern drogs in har jag inte saknat en sekund, för det var tamefan problem minst en gång i månaden och ibland timslång tfn kö för att lösa problemen.


Moms i Portugal? Tjänster som säljs till privatpersoner i Sverige måste väl alltid ha svensk moms @ 25% , eller har jag fel?
 
I föra boendet hade jag i början NetAtOnce (deras egna nät) det var inte annat än strul. Sedan bytte BRFöreningen till BBB, snabbare och stabilare nät, men IP-telefonin hade en massa ekon mm, detta är ca åtta år sedan.

Nu i villan har vi Telia öppen fiber, har trippelplay från Telia, har strulat kanske i snitt en gång per år: hårdvaran i kommunens utrymme, nätaggregatet till fiberkonvertern, bredbandsdelaren (IPTVn fryste bilden en/två sekunder ibland), 2*strömavbrott, avhuggen fiberkabel (i en av fiberbrunnarna, ett KKskåp för telefoni sabbades samtidigt, några minuter senare gjordes inbrott i en affär), allt detta under ca sju år.
 
IngMatt
Bahnhof har klagomål om att vara långsamma. Jag sände mejl samtidigt till dom och T3, de var så långsamma så jag hann få svar och beställa hos T3 om samma saker innan Bahnhof kom med ett svar. Strular T3 blir de Bahnhof eller Telia. Nuvarande ISP svarade idag sist av alla.

Fibern kopplad, snabba ryck av T3 också, beställd på nätet natten mot tisdag.
 
Redigerat:
IngMatt
Testade nyinkopplade T3 fiber 10/1 för att jämföra med gamla ADSL 8 Mbit, körde en rak lina från fördelaren och automatisk tilldelning. Fibern förlorade klart med att surfa och i test blev det olika underliga siffror. Ljuger dom, måste man ha router eller ska den stabiliseras?

Efter test med 10/1 ska vi prova 1000/100 om vi får då det är gratis i 3 månader, sedan ska det nog vara 100/10.

Obs! Låt utrustningen stå på. Medieomvandlaren måste alltid stå påslagen, PWR-lampan ska lysa grönt. Om lampan lyser rött när dina fibertjänster är uppstartade, kontakta den tjänsteleverantör du beställt bredband från.
Även när den inte används?
 
Redigerat:
Stäng inte av prylarna, din ISP kan få för sig att något är fel.

Det kommer inte att gå snabbare med router. Använde du samma dator vid båda testen?

Kör mot bredbandskollen för korrekta resultat.
 
IngMatt skrev:
Testade nyinkopplade T3 fiber 10/1 för att jämföra med gamla ADSL 8 Mbit, körde en rak lina från fördelaren och automatisk tilldelning. Fibern förlorade klart med att surfa och i test blev det olika underliga siffror. Ljuger dom, måste man ha router eller ska den stabiliseras?

Efter test med 10/1 ska vi prova 1000/100 om vi får då det är gratis i 3 månader, sedan ska det nog vara 100/10.


Även när den inte används?
På vilket sätt förlorade fibern mot adsl?
Du har två olika tjänsteoperatörer, då kan det vara att den för fibern har problem.

Använde du samma dator, samma sidor mm när du gjorde testen?
 
Kör med bredbandskollen och se var du får för resultat med de olika uppkopplingarna.

Hur mycket förlorade fibern med?
 
M
mycke_nu skrev:
Bra läge att byta till gmail så är du vaccinerad inför framtida byten.
Eller ännu bättre, skaffa en egen domän. Inte säkert att gmail kommer finnas i sin nuvarande form heller för evigt.
 
Jag har faktiskt en kombination, posten till de egna domänerna skickas vidare till gmail för spamtvätt, backup, IMAP, mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.