Hoppas jag lägger denna tråden på rätt ställe.

Jag har lite funderingar på hur man får en bra ventilation i källaren i ett gammalt hus från 1953.
Tidigare satt det en oljebrännare i källaren som ju bidrog till både värme och luftdrag i källaren.
Man brukar ju bli rekommendera att ersätta oljepanna med pellets just av denna anledning, få en del värme i källaren plus att det blir ett ständigt luftflöde både i källaren och murstocken.

Jag provade att sätta in en pelletsbrännare (begagnad och installerades i den gamla pannan) men jag tröttnade något hemskt på detta. Nu sitter istället en installerad Luft/Vatten värmepump. Att installera en ny pelletpanna/kamin är inte ett alternativ.

Vi har nyligen renoverat och byggt en ny tvättstuga i källaren, i denna satte jag in Fläktkonvektor just för att få lite luftcirkulation och värma en större del av källaren. Kommer även att installera fler radiatorer i källaren.

Har även satt in en Wood's avfuktare. Så nu ligger fukthalten på runt 45-50%, vilket väl måste ses som mycket bra under denna perioden på året?

Min fundering är dels hus man gör med murstocken, jag har inte satt igen de gamla hålen från pannan, utan den står helt öppen i källaren (hålet är ca: 40x40cm). Behöver man sätta en liten fläkt även här?

I tvättstugan vill jag sätta in en ventilationsfläkt, istället för självdrag. Men jag är osäker på hur detta påverkar resten av källaren, får jag ett undertryck så kanske den drar luft från murstocken?

Alla källarfönster är utbytta till 3-glas fönster, med luftventil.
 
Jag har ersatt oljepanna med luft/vatten som du och nöjt mig med en avfuktare under sommaren.När vp är igång så värmer den källaren.Inga problem med självdraget,jag kan suga fast ett papper på ventilerna i huset om jag har de spjällen fullt öppna.

Vill man kan man sätta in en kamin men då får man elda varje dag för att hålla skorstenen varm.
Det bästa är att klä in skorstenen i plåt med kåpa över så att det inte kan regna in i den
 
Tja

Har precis samma förutsättningar
Källare från -56, då: oljepanna, nu: bergvärme, nyrenoverade tvättstuga och en Woods avfuktare.. Men jag har en kanal för frånluft i skorstenen som mynnar i tvättstugan så där har jag en fuktstyrd paxfläkt, men även i pannrummet monterade jag en paxfläkt för att få ut luft ur källaren och få in ny genom två ventiler jag monterat in.. Och detta funkar otroligt bra!

Samlar din avfuktare mycket vatten?
 
Jag tömmer tanken ca en gång i veckan. Avfuktaren är inställd på 60%
 
Tackar för svaren.
Gusten: har du satt in rör i skorstenen?
Jag tömde mellan 8-10 liter om dagen ur min avfuktare. Men nu ligger slangen i golvbrunnen istället.
Ju mer luft man tillför källaren ju mer fukt blir det väl?
 
Ja stäng ventilationen, annars försöker den avfukta hela kvarteret!
 
Men man vill väll ha ventilation i källaren, stänger man helt kan de ju inte va så trevlig luft efter ett tag ?
 
Lite luft kommer alltid in.
 
Har inte satt in rör i skorstenen utan har sex olika kanaler där bara en var oljepanna och resterande frånlufgaventilation (självdrag) så rensade och rengjorde den kanalen innan jag monterade in fläkten!

Har spjäll på ventilerna så jag kan justera inluften!
Oj det var mycket vatten! Jag tömmer min ca 1ggn varannan vecka om jag inte hängt väldigt mycket tvätt..
 
Nja, Det jag är lite osäker på om det stämmer. Kan du suga fast ett papper i ventilen så har du ju ett övertryck i källaren, men har man murstock är ju källaren byggd för att ha ett undertryck?
Är lite rädd för att får man det fel så visar sig väl det först om flera år. Det är det jag vill undvika:)
 
Måste tillägga att sedan vi skaffade en värmepumpstorktumlare har det förbättrat miljön i källaren. Den gamla torktumlaren släppte ut mycket varm och fuktig luft
 
Ja, när jag satte in avluftaren så visade den 75% luftfuktighet. Detta beror dock till stor del att jag har ett reningsfilter från brunnen som kondenserar när det är väldigt varmt ute. Ska bygga in denna när det blir lite tid över:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.