Jag flyttade in i lägenheten jag nu bor -11. Badrummet var renoverat -07 för vilket en firma anlitades för hela entrepenaden. Nya vitvaror inkl golvvärme installerades. Häromveckan under en tvätt small det till i vad jag trodde var tvättmaskinen och började lukta bränt. När installationskillarna kom med min nya tvättmaskin och skulle koppla in denna märkte vi att det brunnit i dosan där tumlare och tvättmaskin är inkopplade. De reagerar direkt på att det inte är korrekt kopplat och lyckas inte koppla in den nya maskinen utan att jordfelsbrytaren löser ut.

Jag tog hit en elektriker som konstaterade att jordfelsbrytaren bara var installerad på golvvärmen och torktumlaren, och förklarade vidare att tvättmaskinen var inkopplad på ett sätt så att det funkar fint så länge inte jordfelsbrytaren löst ut, men när den löser ut skickas 400v in i tvättmaskinen, varför både maskinen och uttaget brann. Jag väntar på en komplett redogörelse från hans sida för att ta detta vidare och det är alltså därför jag skriver här.

Vad har jag för möjligheter att rikta krav mot firman som gjort det här felaktiga arbetet? Jag har renoveringen dokumenterad med kvitton och vittnesmål från tidigare ägare samt elkillen som var här och åtgärdade felet. Mitt försäkringsbolag ersätter 40% av tvättmaskinens värde men det hjälper mig föga när jag har självrisk på 2.5k. Jag drabbades ju också av en extra utgift i elektrikern som fick åtgärda felet.

I dagsläget mest tacksam för att det inte blev fullskalig brand av händelsen men det hade ju varit trevligt om man kunde slippa stå för åtminstonde en del av kostnaderna detta inneburit också.
 
Jag skall börja med att säga att jag är lite skeptisk till felbeskrivningen. Det är fullt möjligt att koppla fel på ungefär det sättet han beskriver (och tyvärr inte jätteovanligt), finns många varianter på sådana felkopplingar. Men normalt så innebär det att jordfelsbrytaren löser ut omedelbart, och när den löst ut så blir det 400V över vissa uttag. Men att det skulle gå i 7 år innan den löser har jag svårt att förstå.

Strikt ansvarsmässigt så har byggfirman troligen inget ansvar gentemot dig, utan bara ev. mot beställaren. Beställaren, om det är samma person som du köpte av är ansvarig mot dig för fel i varan, enl köplagen. Regler som liknar de om dolda fel i samband med fastighetsköp. Men ansvaret enl. köplagen gäller bara i 2 år.

Men om det är en någorlunda seriös byggfirma så kommer de att ta på sig detta, under förutsättning att de tror på felbeskrivningen (som jag alltså tvivlar lite på). Framförallt om de anlitat en elfirma som de är skyldiga till.

Tyvärr är det rätt vanligt med byggfirmor som helt "hempular" elinstallationen vid renoveringsarbeten, och det är nog rätt låg sannolikhet att en yrkesverksam elektriker skulle göra ett sådant fel.
 
Du kan nog inte få någon ersättning av elfirman.

Däremot kan du göra en anmälan om det visar sig att elfirman inte haft installationsbehörighet..

Man måste ha godkänd behörighet för eljobb i Sverige.
Dvs själva installatören behöver inte det, men behörig måste garantera kvalit'ten.
 
Tack för era snabba svar! Det visade sig att elektrikern missförstått mig, av någon anledning fick han för sig att en annan maskin kopplats in mellan renoveringen och branden vilket ju inte är fallet. Därav håller ju inte förklaringen som du var inne på hempularen.

Nedan följer elektrikerns utlåtande
När badrummet renoverades kopplades golvvärmen in på tvättmaskinsmatningen (anslutningsdosa i badrum) samt att en 2-polig jordfelsbrytare installerades på en grupp (L1) av 3-fasmatningen.
När man sedan skulle installera både tvättmaskin och torktumlare på var sin grupp så var man tvungen att koppla ur grupp L3 och göra om den till egen nolledning för att jordfelsbrytare ej skulle lösa ut. Men märktes aldrig om.
När man vid senare tillfälle skulle koppla in nya maskiner så koppla man enligt vanlig 3-faskoppling. Allt fungerande ända tills jordfelsbrytaren löser ut, och som hände vid detta fall.
När jordfelsbrytaren löser ut så får man 400v på jordfelsbrytarens matning, där av brand i dosa samt sönderbränd maskin.
Jag antar att det därför bara är att bita i det sura äpplet. Men jag förstår inte hur uttaget kunde brinna. Kan en sån här brand i uttaget ske spontant när maskinen går sönder? Först trodde jag att det bara var en propp som gått då L1 var trasig när jag kollade. När jag bytte den blixtrade det till i proppen när den nya också gick sönder direkt.. Sedan la jag märke till att det luktade bränt. Kan detta ha orsakat branden?
 
Det ska aldrig brinna i en dosa, vare sig om det är 400V där eller kortslutning i maskinen.


Kan vara så att nollan glappat i dosan, och därmed kan tvättmaskinen ha fått allt mellan 230 och 400V mellan fas och "nolla".
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Och en utlöst JFB får inte på något sätt ge 400 V över en TM som är ansluten "vid sidan om". Det låter som en allvarlig felkoppling som elfirman helt klart borde ta ansvar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.