Hej, vi köpte ett hus med pågående radonåtgärder, och när jag rev ut några golv så försvann den tätning entreprenören gjort som en delåtgärd. Nu har jag fått en offert för att "göra om" tätningsarbetet och sätta lister igen (utföres av samma entreprenör pga hålla garanti i framtiden), som fick mig att haja till.

Arbetet inkluderar att lägga en sträng tätningsmassa/silikon längs med väggarna vid golvet, och sedan sätta upp nya helt vanliga vita lister. Detta i tre rum där varje rum är ca 12-13m2. Detta ska enligt offert kosta 9000 kr ex moms.

Om man inte har tummen helt mitt i handen kan jag inte tänka mig att det tar mer än en timme per rum. Säg att materialet går på 3000 (överkant? underkant? ingen aning om tätmassan är special?), men det ger en timkostnad för arbete på 2000 ex moms, vilket ju är ett skämt.

Min fråga är väl egentligen, vad brukar denna typ av åtgärder kosta? Vad borde offerten vara på?
mvh
Måns
 
M
Det enda jag vet om detta är att jag för ca 10 år sedan som anställd på en byggfirma fick i uppgift att radontäta sprickor i en källares betonggolv med vanlig akrylfog. Om det var riktigt vet jag inte men om det är den typ av fog de tänker använda så kostar ju fogmassan i sig knappt något...
 
Det jag tog bort var mer likt vanlig ofärgad silikon, men det borde ju inte påverka priset på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.