Hej!

Jag tänkte höra med den samlade expertisen - hur lägger man marksten på bästa sätt? Det verkar vara lite upp till varje stentillverkare/entrepenör hur man rekommenderar att man ska göra.

En sak alla verkar vara överens om är att man ska börja med ett lager bärlager(0-18) om 20-30 cm som sedan packas med markvibrator för att det ska bli hårt.

Därefter är det dags för sättsand och här börjar det bli många bud. En del hävdar att man ska lägga ut sanden och sedan dra av den i nivå med läkt/rör som man lagt i sanden. Andra säger att man ska komprimera sättsanden, fylla på med ny, komprimera denna och sedan dra av överflödet. Vad är bäst?

Själva stenläggningen sen - ska man klubba ner stenen i sättsanden eller inte?

Så - hur har ni gjort? Blev det bra? Vad ska man INTE göra?

mvh,
/Martin
 
Lägg ca 4-5 cm sand (bergkross 0-4) och dra av mot rör.
Ta bort rören och fyll även där med sand
Vibrera så att det blir "slätt som ett parkettgolv"
Kontrollera att det verkligen är plant och rätta till där det blivit missar, vilket det blir hur noggrann man än tycker att man varit.
Nu är det dax att lägga plattorna. Det är lätt om det verkligen är bra underlag.
Kör med tung gummiklubba och se till att springorna blir lika stora.
Gjut runt plattläggningen så att inte sista plattraden åker iväg.
Fyll på sand (0-4 är bra)
 
Ett alternativ till BAS är att lägga ut stenmjölet (0-4) så att det blir någorlunda jämt och dra av det med rör. Ta bort rören och fyll i med stenmjöl. Lägg därefter ut alla stenarna och kör markvibratorn ovanpå stenarna. Eventuella (mindre) ojämnheter under stenarna kommer att jämnas ut när man vibrerar.

Har ännu inte testat den här metoden själv men det lär vara det enklaste och snabbaste sättet att få ett bra resultat.
 
Jag testade den undre metoden på vår uteplats, men blev inte riktigt nöjd med slutresultatet. Har fått ett par mindre svackor men de kan iofs bero på dåligt underarbete med bärlagret. Nu har vi dock bestämt oss för att lägga om altanen för att få större yta och då ska jag testa BAS metod istället. Återkommer med info om vilken metod som funkade bäst :)
 
Min metod (överensstämmer ganska bra med övriga)

1. Komprimera bärlager Samkross0-18
2. Fyll på stenmjöl till önskad höjd - komprimera.
3. Räcker inte höjden - lägg på mer och sedan komprimera. Stenmjöl max 5cm.
4. Lägg i avdragsrör i packad stenmjöl på rätt höjd.
5. Dra av överflöd.
6. Ta bort rör och fyll igen med stenmjöl.
7. Lägg dit marksten och klubba ned stenarna vid behov.

Har lagt ca 130m2 på detta sätt och det har fungerat perfekt.

/ Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.