Han i Skogen skrev:
Kan detta vara serienummret?
Antar att den är köpt på ikea.
Får ta ett samtal till förs.bolaget. Dom brukar vara mkt hjälpsamma!

[bild]
Nej, det där är någon form av artikelnummer från Ceran som tillverkat själva glaskivan.

Serinumret står troligen på undersidan någonstans.
 
Han i Skogen skrev:
Kan detta vara serienummret?
Antar att den är köpt på ikea.
Får ta ett samtal till förs.bolaget. Dom brukar vara mkt hjälpsamma!

[bild]
Nä, det är inte modellnumret ...
Du hittar det på undersidan, på en vit etikett. Typ pke6xxxxxxx
Den är inte köpt på Ikea heller, det står ju Bosch på den.
 
torbeno skrev:
Nä, det är inte modellnumret ...
Du hittar det på undersidan, på en vit etikett. Typ pke6xxxxxxx
Den är inte köpt på Ikea heller, det står ju Bosch på den.
Hursomhelst, hur lång garantitid kan det tänkas va på en sånhär manick?
 
Han i Skogen skrev:
Sist jag hade kontakt med dom så var det frysen som pajat, hade självklart inget kvitto kvar. Men dom bad mej skicka kvittot på den nya frysen som jag köpte, och fick ersättning som täckte. Precis så jobbar ett bra förs.bolag :)
Håll oss gärna underrättade om hur mycket du får från försäkringsbolaget. :)
 
Han i Skogen skrev:
Sist jag hade kontakt med dom så var det frysen som pajat, hade självklart inget kvitto kvar. Men dom bad mej skicka kvittot på den nya frysen som jag köpte, och fick ersättning som täckte. Precis så jobbar ett bra förs.bolag :)
Om man tänker lite mer på detta så menar jag att det är ett synnerligen korkat försäkringsbolag.
Där skulle jag inte vilja vara kund och bidra till krav som kan vara tveksamma.

Som du menar, så skulle inga som helst bevis uppvisas att du ens har ägt en frys tidigare än mindre ålder.

Det räcker att gå in o köpa en frys och få den delfinansierad av försäkringsbolaget. !!?? :wow:
 
Han i Skogen skrev:
Hursomhelst, hur lång garantitid kan det tänkas va på en sånhär manick?
Om jag gissar utifrån hur sliten din häll är så är garantin borta. 1 år ett brukar det vara
 
Tar hit min käre elekriker på pilsner så får han kika! Annars blir det handling! Tack för er hjälp!
 
Ganska nyligen pajade vår spishäll/ugn och jag ringde Trygg Hansa. Första frågan var ålder och vad motsvarande spishäll/ugn kostar idag.
De behövde inget kvitto utan litade på mitt ord vad det gäller ålder och för att få fram ett pris på motsvarande kostade ringde jag IKEA och fick ett pris muntligen som jag delgav Trygg Hansa.
Trygg Hansa räknade då av 20% åldersavdrag för år tre+fyra (den var från 2010 och år ett och två avgår inget avdrag). Sen avgår förstås självrisken men jag fick ut 3700 kr kontant men kunde välja ett presentkort på Elgiganten på 4200 kr istället.

roland53 skriver att de tär korkat... jag tycker det är bra service jag... :)
 
anders07 skrev:
roland53 skriver att de tär korkat... jag tycker det är bra service jag... :)
Du glömmer en sak!
Var kommer denna ersättning från?

Jo, nämligen från försäkring premien.

Om försäkringsbolaget är vårdslös med sina utbetalningar så kommer det att gå med "förlust" .

Vad händer då?

Jo, premierna går upp. Det vill säga att vi ALLA (som råkar ha försäkring i samma bolag som du) får betala för att skaderegleraren är "bekväm" och inte orkar ställa basala krav på att man åtminstone skall kunna bevisa åldern. :thumbdown:

Tacka sjutton för att du tycker att det är bra service när du lyckas få ut på försäkringen som efter lite granskning kanske är alldeles för hög ersättning :mad:
 
Så du menar då att jag inte ska utnyttja en försäkring jag betalar för...?
Och nu är jag dessutom skyldig till att ALLA andra får en högre premie för att jag plockar ut något på försäkringen... Ja, jösses, nu känner jag mig verkligen nere... att jag har drabbat ALLA andra nu att betala högre premier för att jag har nyttjat något jag har betalt för och har rätt att nyttja...
 
  • Gilla
Han i Skogen
  • Laddar…
anders07 skrev:
Så du menar då att jag inte ska utnyttja en försäkring jag betalar för...?
Och nu är jag dessutom skyldig till att ALLA andra får en högre premie för att jag plockar ut något på försäkringen... Ja, jösses, nu känner jag mig verkligen nere... att jag har drabbat ALLA andra nu att betala högre premier för att jag har nyttjat något jag har betalt för och har rätt att nyttja...
Nu vill jag inte alls påstå att just du har fått för mycket i ersättning

MEN. det är väl ändå så att om man ställer ett ersättningsanspråk så bör man väl kunna bevisa vad det är man vill ha ersättning för. Om inte skaderegleraren ställer dom kraven är det rent åt h-e.

och just åldern är en viktig parameter för försäkringsbolaget att räkna ut ersättning.

Om det slår på 1 år x 15.000 eller 150.000 försäkringar så blir det stora pengar.

DU skall naturligtvis utnyttja din försäkring när behov uppstår. Men att överutnyttja försäkringen har du inte betalat för.

:x
 
roland53 skrev:
Nu vill jag inte alls påstå att just du har fått för mycket i ersättning

MEN. det är väl ändå så att om man ställer ett ersättningsanspråk så bör man väl kunna bevisa vad det är man vill ha ersättning för. Om inte skaderegleraren ställer dom kraven är det rent åt h-e.

och just åldern är en viktig parameter för försäkringsbolaget att räkna ut ersättning.

Om det slår på 1 år x 15.000 eller 150.000 försäkringar så blir det stora pengar.

DU skall naturligtvis utnyttja din försäkring när behov uppstår. Men att överutnyttja försäkringen har du inte betalat för.

:x
Att som du uttrycker det "att överutnyttja försäkringen" är försäkringsbedrägeri och kan ge fängelse upp till 2 år. Upp till 6 år om det räknas som grovt bedrägeri så det är en helt annan diskussion...

Nu förstår jag inte alls varför du anser dig ha rätt att misstänkliggöra mig för brott när jag försöker hjälpa TS till den bästa lösningen i hans situation.
Trots dina omskrivning antyder du tydligt att jag agerat bedrägligt och det är ett annat brottsligt agerande som kallas för förtal...

Hur mycket extra pengar kostar det för försäkringsbolaget att hantera kvitton och säkerställa all bevisnig frågar jag mig istället?
Jag tror mig framstå som en hederlig person och har under de ca. 15 år jag varit kund hos Trygg Hansa haft totalt tre skadeärenden varav samtliga under 10.000 kr.
Spisens ålder går enkelt att kontrollera genom serienummer, något skaderegleraren gjorde och hittade den på tillverkarens sidor och kunde där konstatera att den tillverkades mellan 2008-2011. Skaderegleraren kunde även där se vilka funktioner den har och kunde därför också enkelt avgöra om mitt krav på ersättning är rimligt eller inte...
 
Du anders07

Läs första raden i mitt inlägg !!! som du citerade;)

Nu var det väl närmast att jag förvånade mig över att en skadereglerare inte ställer mer beviskrav.

Jag ifrågasätter inte din ärlighet, men problemet är väl att det finns många oärliga människor därute som vill sko sig.

Då är det väl inte mer än rätt att ställa beviskrav så just dom ärliga människorna inte missgynnas i form av högre premier. :wow:
 
roland53 skrev:
Du anders07

Läs första raden i mitt inlägg !!! som du citerade;)

Nu var det väl närmast att jag förvånade mig över att en skadereglerare inte ställer mer beviskrav.

Jag ifrågasätter inte din ärlighet, men problemet är väl att det finns många oärliga människor därute som vill sko sig.

Då är det väl inte mer än rätt att ställa beviskrav så just dom ärliga människorna inte missgynnas i form av högre premier. :wow:
Läs sista raden i ditt inlägg som jag citerade där du skriver att jag inte betalat för att överutnyttja min försäkring (och dessutom i fet stil)...
Angående första raden så tolkar jag ordet "påstå" som vagt bejakande vilket då skulle stödja det du skriver men i kombination med din sista mening kan jag inte annat än tolka det som att du beskyller mig för att just ha "överutnyttjat" försäkringen...
 
Han i Skogen skrev:
Tar hit min käre elekriker på pilsner så får han kika! Annars blir det handling! Tack för er hjälp!
Ok, men om du lyckas få fram modellnr så skriv gärna det så har jag lite att gå efter ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.