Senaste projeket är på g - och det är en platsbyggd hatthylla + skobänk + hylla/garderob. Se bifogade bilder för mer info.
Har som vanligt ett par funderingar...

Lite bakgrund:
- Ska vitmåla alla ytor (även limfogsskivan), förutom stängerna som ska vara i metall. Det blåa på bilden är en radiator (som jag ska såga upp lite för på bänkkanten).
- Vill ha givna mått på hyllan - då några utvalda korgar ska in.
- Hoppat över en "skosektion" för att enklare få plats med höga stövlar etc.

Översikt med mått 2.1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina funderingar/frågor:
1)
Vill gärna ha samma tjocklek på alla MDF (trots att bilderna faktiskt visar olika). Räcker 12 mm eller ska man välja 16? 18? (Inget tungt ska vara på hyllorna).

2)
Vad för val till "ramarna" av hatthyllan? Planhyvlat 28x34? Vet inte riktigt hur jag ska få till denna ram. Troligen genom foga ihop mha pluggar. Någon som har tips på hur man bör fästa stängerna? Några
med genomgående gängade stänger?

Hatthylla med mått 2.0.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3)
Några bra tips på hur man ska hantera stängerna? På bilden har jag valt att göra 2 MDF-"lister" - en per sida, där jag fäster stängerna mellan. Inte säker på hur jag ska fästa dessa dock. Dessa "sektioner" hade kunnat hjälpa till med att göra bänken mer stabil (och, inte minst, hålla de vertikala skivorna under bänken på plats i sidled).

Eventuellt lägger jag dessa sektioner löst på utstickande plugg eller liknande. Allt för att kunna flytta dom vid behov...

(Det blåa på bilden är en radiator som jag ska hantera genom att såga upp lite i bänken)
Stänger med mått 2.1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övrigt
Andra bra tips?
 
Det blev 16 mm MDF och planhyvlat för hatthyllan...
 
Hur blev resultatet?
 
Så här... Har fortfarande inte gjort klart hatthylla. Limmade ihop igår och ska försöka borra och måla klart i veckan... ImageUploadedByTapatalk1408399493.684922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe
Varför skrotades idéen om stövelförvaring?
 
Inte alls skrotad men inte med på bilden :) Får kanske lägga in fler bilder?

Jag gjorde 6 stänger löstagbara (3+3 i framkant så att man kan ställa stövlar där). Detta eftersom det troligen bara behövs vissa perioder på året. Ganska nöjd med denna lösning faktiskt.
Bestämde mig också för att borra hål (samt fräsa för de löstagbara stängerna) - istället för att göra "sektioner" som ritningen visar.
Det ser lite renare ut så här.

Ett tips om någon ska göra liknande är att köpa gardinstänger på ikea istället för aluminium-rör som jag först tänkt mig. Blev ordentligt mycket billigare. Får se hur det blir i längden.
 
ImageUploadedByTapatalk1408464879.948062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag körde armeringsjärn genom borrade hål, 4st för varje hylla. Blev stabilt och bra tycker vi! Inget stöd på sidorna.
Inte så anpassningsbart till stövlar dock;)
Barnens stövlar passar, men frugans knähöga får stå under hatthyllan.
ImageUploadedByTapatalk1408465177.344834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt Jam81.

Tänkte skruva upp hylla ikväll. Osäker på om jag tänkt fel. Eventuellt blir momentet för stort på min konstruktion.

Har tänkt ha tre expanderskruv i väggen (enkelgips). Dock sticker hylla ca 30 cm ut och är lite orolig för att momentet blir för stort alltså...
Frågan är om jag skulle förstärka i bakkant för att då mer vertikal höjd mot väggen. Gissar på att det endast kommer vara 8-10cm från skruv till underkant (vertikalt sett).

På bilden står hyllan upp men underkant är till vänster på bild...

ImageUploadedByTapatalk1408964604.386482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte exakt hur jag hade löst det, men jag hade inte litat på att de tre skruvarna i enkelgips skulle bära upp hyllan. Blöta jackor kan väga en hel del, dessutom finns ju alltid risken att någon tappar balansen när hen ska sätta på sig skorna och snabbt söker något att greppa tag i... Några vitmålade och rejäla vinkelbeslag kanske?
 
Suck... Ja jag säger inte att du har fel. Ska räkna lite på det. Överslagsräkning jag får jag det till 30 kg per skruv men delat på 3 (momentet) vilket skulle ge 30 kg totalt. Inte mycket om någon råkar stötta sig för att hålla balansen :(

Ska fundera på hur jag ska lösa det...
 
byggcalle skrev:
Suck... Ja jag säger inte att du har fel. Ska räkna lite på det. Överslagsräkning jag får jag det till 30 kg per skruv men delat på 3 (momentet) vilket skulle ge 30 kg totalt. Inte mycket om någon råkar stötta sig för att hålla balansen :(

Ska fundera på hur jag ska lösa det...
Blev ju jätte fint! Går det inte att träffa en regel med en av infästningarna? Återkom gärna med hur du löste det.
 
Sent tack TräNa :)

Jag har satt upp hylla men funderar på att ta loss hyllan igen och sätta en plywood-skiva "mellan" vägg och hylla.
Blir troligen inte så snyggt som jag tänkt men det blir starkare. Vi har också tänkt sätta ett par krokar på väggen, som då istället skulle hamna på skivan i så fall.
Givetvis hade det varit bättre med en skivan innanför gipsen men...


ImageUploadedByTapatalk1413406607.883237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.