"I Sverige uppger 4 procent att de har solpaneler på taket, samma siffra för Belgien är 13 procent och i Turkiet svarar hela 27 procent att de installerat solceller"
Solpaneler i Sverige och Belgien, och solceller i Turkiet?
 
Fungerar inte på våra breddgrader
 
  • Gilla
Fred76
  • Laddar…
Herc skrev:
Fungerar inte på våra breddgrader
Skriver du detta för att provocera eller pga okunskap?
 
Folk är alltså mer intresserade av solceller ju längre söder ut de bor... tur vi har dessa analytiker som förklarar för oss....
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
G
Skulle gärna ha solceller på taket men den stora kostnaden på elräkningen är nätavgiften så det är faktiskt för lång avskrivningstid. Det behövs större politisk vilja (och beslut) för att vi ska göra slag i saken.
 
G
G
Solceller i Turkiet funkar bättre för lokala samhället eftersom elförbrukningen är i fas med produktionen. Turkiet behöver mest el på sommaren bl a för att kyla bostäder. Här i norden råder det motsatta förhållandet. Därför kommer en anläggningsägare i Sverige att få minst betalt för elen när den ger mest. För närvarande är det inga problem, men om halva Sveriges befolkning skaffar egna solelsanläggningar kommer sommarelen att bli i princip gratis, så det är tyvärr en produktionstyp på marginalen :(
 
12 år innan man når breakeven.
Skulle inte tro att jag gör en sådan investering och efter avskrivning är det hela 3000kr/år eller 250kr/månad i vinst...
Går den sedan sönder eller behöver någon form av underhåll så är hela vinsten uppäten för många år framåt.
 
  • Gilla
Fred76
  • Laddar…
HansR skrev:
Skriver du detta för att provocera eller pga okunskap?

HansR Du frågar Herc om han provocerar eller är okunnig, vad menar du med det? hans påstående att det inte är ett ekonomiskt försvarbart alternativ i vårt land är till 100% korrekt. det är ju snarare du som provocerar och är okunnig genom att hävda motsatsen!

som jämförelse så började jag gå med vinst efter installation av bergvärme efter 3 år lågt räknat.
om du gör samma kalkyl på solpaneler får du vänta 10-15 år om man är extremt generös.
 
  • Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Fred76 skrev:
HansR Du frågar Herc om han provocerar eller är okunnig, vad menar du med det? hans påstående att det inte är ett ekonomiskt försvarbart alternativ i vårt land är till 100% korrekt. det är ju snarare du som provocerar och är okunnig genom att hävda motsatsen!

som jämförelse så började jag gå med vinst efter installation av bergvärme efter 3 år lågt räknat.
om du gör samma kalkyl på solpaneler får du vänta 10-15 år om man är extremt generös.
Nu kan jag inte påstå att du provocerar men vad du skriver blottar åtminstone en relativt djup okunskap, men du är inte ensam där.
 
GK100 skrev:
Nu kan jag inte påstå att du provocerar men vad du skriver blottar åtminstone en relativt djup okunskap, men du är inte ensam där.
GK100 jag kan absolut hålla med dig om att jag inte är djupt insatt i solkraft, men eftersom du är så djupt insatt och kunnig i ämnet så föreslår jag att du producerar överväldigande bevis på att solkraft är effektivt och lämpligt i vårt land.
jag hävdade att bergvärme som exempel var extremt mycket mer energieffektivt i mitt exempel än solkraft och du hävdar att mitt påstående är djup okunskap. Frågan är om du tror på tomtar och troll också? jag satsar 5 glödlampor på att du är en miljöpartist?
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Det känns på ett sätt som en lite orimlig jämförelse, att jämföra Bergvärme och solel. Det ena är en form av besparing, det andra ren enrgiproduktion.

Men har man X kronor att investera, och X räcker till en bergvärmeinstallation, då tror jag de flesta är överens om att bergvärme ger kortare tid till break even, än solel.
 
I de här frågorna ser jag gärna till vad tex HansR skriver, i mina ögon kunnig och insatt. Själv kan jag ibland dra ett strå till stacken men endast ur ett mer generellt perspektiv. Frågor av det här slaget är mångfacetterade och saknar ofta enligt mig ett entydigt "rätt" svar, dock anser jag att de bör belysas lite mer komplett än genom en kalkyl i form av en enkel division.

I trosfrågor antar jag en agnostisk hållning och tomtar/troll är inte förenligt med min naturvetenskapliga grundsyn i upplysningstidens spår. Sympatiserar inte heller direkt med MP, dock håller jag mig helst ifrån att använda dem som invektiv eller i förklenande syfte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag tycker att det är rätt tragiskt att statliga bidrag skall gå till ett väldigt o effektivt energialternativ, sol och vindkraft är inte gångbara alternativ. och anledningen till att jag tar upp ämnet tomtar och troll är för att folk som tenderar att förespråka dessa tämligen oeffektiva energialternativ vill och tror att de är bra alternativ när så inte är fallet. Så du påstår själv att du inte tror på tomtar och troll men du tror ändå på dessa alternativ, vilja och tro är mäktiga krafter, men jag vill inte att mina skattepengar skall gå slängas på sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.