Mikael_L
Jag måste bara tipsa om dessa små underverk.
s-cn301-lr@120521@h_gallery.jpg
Pioneer S-CN301-LR
Jag har dom här hemma och är grymt imponerad.

Dom imponerar grymt i basen till sin minimala storlek och dom spelar tamejfan riktigt riktigt mycket hajfi ... :)

Dom är rejält tungdrivna, behöver nog minst 2x50W riktiga watt*, gärna 2x100, men dom tål verkligen effekten. Det är bara att vrida upp rejält och låter inte ens ansträngda, mycket märkligt ... :cool:

Dom passar inte för den som har höga ljudtryckskrav, inget för att köra raveparty på där hemma. Men med rätt förstärkare gissar jag att ungefär 90% av befolkningen tycker det räcker till, både som vardagsrumsstereo och även finlyssningshögtalare.

Jag har spelat allt möjligt musikmaterial här hemma i några månader nu och är hela tiden bara sååå nöjd och sååå förundrad över hur bra dom är för sina ynka 3000:-

Ja, 3000:- är faktiskt ett fynd för såhär pass fina audiofil-prestanda. Det är i princip endast den låga känsligheten som är smolk i bägaren.

Så är din prio såhär:
1. Minsta möjliga högtalare
2. Mycket höga krav på god återgivning
3. Inga partyspelningar, utan bara god återgivning i rätt OK ljudnivå i rum upp till max 30 kvm

Då tror jag inte att det finns något bättre att köpa på marknaden idag. :)

Och det roliga är att just nu kan man fynda dessa för 2000 eller lite drygt på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1300288
http://www.dustin.se/product/5010797279/pioneer-s-cn301lr/

Det kan hända att det bara är en mycket kort prissänkning, det har varit någon sådan kort vända förut.
 
Mikael_L
Lite mer bilder som visar hur fräckt små dom är:
(Dom ryms i princip att gömma bakom ett B5-kuvert, oavsett vilken yta av lådan, men inte riktigt helt, lådan är någon cm för djup)
Det är de som står på de höga stativen pbs om skärmen.
f496TJs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC03054.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Basreflexporten är bakåt, det gör att dom i princip inte kan stå i bokhylla, det är kanske synd för en del.
Jag tror också att basen blir lite bumlig då, dom är nog designade för att ha 1-3 dm mellan baksida och vägg.
 
Vad brukar du mata dom med för musik?
 
Låg verkningsgrad är ju priset för ett frekvensområde lägre ned i basen, men varför inte om storleken har betydelse :)
Mina högtalare är faktiskt inte mycket större...
 
Mikael_L
Jaha, har ni beställt högtalare än? ;)
Någon kanske redan har fått dom ...

_kiM__ skrev:
Vad brukar du mata dom med för musik?
Jag har matat dom med Pink floyd, Morcheeba, Adolphson & Falk, Loreena McKennitt, Kraftwerk, Klassisk musik, lite jazz, lite hårdrock och massor annat och känner hela tiden ahhh, va klockrena dom är. :)

Dessa högtalare är verkligen skitsmå, dom går i princip att gömma bakom ett B5-kuvert i alla ledder (äh, någon cm saknas på djupet).
Men är makalöst baskapabla. Jag har demat dom för en mängd vänner, brukar börja med något som imponerar i basen och vännerna börjar leta efter subwoofern. :D


Dom spelar med en (för mig) ganska skön aningen laid-back stil. Precis allt i musikmaterialet kommer fram i en ganska rak frekvensgång från typ 35-45Hz och uppåt (frekvensen nedåt beror lite på högtalarplacering) Jag har även mätt frekvensgången, den ser mycket trevlig ut.
Frekvensgången dippar några dB runt 4kHz och det tror jag är anledningen till att högtalarna inte "spelar PÅ" en så mycket utan ger en liten mer avslappnad upplevelse. Men inget i diskanten saknas ändå, när en cymbal ska ryta till så gör den det som det ska.
Själv blir jag nipprig på högtalare som "spelar på mig" lite vasst och sådär. Dessa har ofta helt rak frekvensgång eller t.o.m lite höjning runt 3-5 kHz och upplevs ofta som mer detaljerade, dvs lite mer detaljer och övertoner går fram.
Men själv blir jag bara lyssningstrött av sådant högtalarbeteende.
Enligt mina egna preferenser ger jag dessa högtalare full pott i frekvens och tonåtergivning.

Nästa imponerande gren är ljudbild, perpektiv och släpp.
På allt musikmaterial jag har där musiken i sig själv har sådana kvalitéer så målas perspektivet upp bra runt om och mellan högtalarna och högtalarna själva försvinner totalt ur ljudbilden, går inte att lokalisera med slutna ögon.
Och ändå har jag knappt alls labbat med uppställningen. :)

------------------------

Men dessa högtalares makalösa prestanda i basområdet tillsammans med att dom är så små har sitt pris.
-Låg känslighet.
Detta är ett rent fysikaliskt faktum som inte går att ändra på, man måste alltid offra en sak av dessa tre när man gör en liten baskapabel högtalare.
* Storlek
* Frekvensgång nedåt
* känslighet.
Bestäm två, den tredje egenskapen blir vad den blir. :)

Så effektstark förstärkare anbefalles, jag kör just nu med Philips 2x50W som funkar rätt OK, men hade gärna fått vara 2X100W.
(Riktiga watt, dvs när NAD, pioneer, sony, technics osv har specat 2x50 eller 2x100w)

Men det är sjukt vad jag kan dra på riktigt rejält på volymreglaget utan att det börjar låta ansträngt eller komprimera, på dessa små skitburkar ... :)
Så effektsvaga förstärkare är ett problem här, att förstärkaren klipper och riskerar att elda upp diskanten.

Sen är det ju ingen partyhögtalare, den låga känsligheten ger ju en rätt hård begränsning i max ljudtryck.
Men jag gissar att typ 90% av sveriges befolkning så räcker det ljudtryck som man får här - som någon slags vardagsrumsstereo.

Det är inga problem att spela här hemma i 30kvm vardagsrum med öppen planslösning till kök och hall så det inte går att föra vettiga samtal med andra, i alla fall med normal musik. Högdynamiskt material är en annan femma. Jag började först att spela med en T-amp som gav ca 2x6W till dessa högtalare, gick ju rätt bra tills klassiskt (symfoniorkester) skulle spelas.
Då klippte det satan i topparna när nivån för de svagare partierna var ställd OK.
Så då var jag tvungen att snabbt fixa fram en kraftigare förstärkare ur gömmorna. :)

På sikt ska jag nog byta förstärkare, men jag ska nog bygga något eget på runt 60W baserat på LM3886 enchips-förstärkare, bara jag får den berömda tummen ur. :)
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Bygger just nu kök och tänkte montera högtalare på vägg nära tak. Vill givetvis att de ska vara små så att de inte sticker ut utseendemässigt. Ska kolla upp dessa! Undrar om de finns vitlackade?! :)
 
injonil skrev:
Bygger just nu kök och tänkte montera högtalare på vägg nära tak. Vill givetvis att de ska vara små så att de inte sticker ut utseendemässigt. Ska kolla upp dessa! Undrar om de finns vitlackade?! :)
De har basporten bakåt så det blir nog inte så bra.
 
Nä, kanske inte optimalt, bättre med andra altarnativ kanske. De fanns ej vitlackade heller.
 
Mikael_L skrev:
På sikt ska jag nog byta förstärkare, men jag ska nog bygga något eget på runt 60W baserat på LM3886 enchips-förstärkare, bara jag får den berömda tummen ur. :)
Glöm inte byggtråden när du får den berömda ur då! :)
 
Mikael_L
injonil skrev:
Bygger just nu kök och tänkte montera högtalare på vägg nära tak. Vill givetvis att de ska vara små så att de inte sticker ut utseendemässigt. Ska kolla upp dessa! Undrar om de finns vitlackade?! :)
Instinktivt känner jag att dessa kanske inte är bästa valet. basreflexröret och att dom bör stå iaf en dm från väggen ställer ju till det lite.

Sen kanske det inte är speciellt optimal uppställning där. Ja jag vet ju naturligtvis inte, men det känns som att risken finns. :)

Så det skulle kanske bli en lite onödigt bra högtalare där, dvs inte spelar så bra som den egentligen är kapabel till. :(


Jag tänker dock direkt på MUPPS, som borde kunna vara en ypperlig högtalare där:

I princip samma storlek på låda, går nästan lika djupt i basen, högre känslighet, spelar aningen sämre och mindre snyggt i alla aspekter enligt mig (jag har givetvis provlyssnat pioneer gentemot mina MUPPS, men Mupps spelar jäkligt bra ändock). Men så kostar mupps bara 1/5 av vad pioneer går på, alltså om man inte bryr sig om att räkna på egen arbetstid för att bygga:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=14492&hilit=mupps&start=210
Mest intressant och relevant info hittar du inlägg från 12/08 -07 till 13/6 -08

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=29093&hilit=mupps
 
  • IMG_4928.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Mikael_L
Injonil, är du sugen så kan du kvista över hit någon kväll/helg och provlyssna pioneer cn301 mot MUPPS (och alla andra högtalare jag har om intresse finns och vi hinner :)).
Och/eller kan du få låna hem MUPPS, och eventuellt, eventuellt kan jag även tänka mig att sälja dom, fast jag tror nog att jag finner användning av dom snart - kanske i taket i köket, eller sovrummet. :D

Vill du bygga egna så är jag gärna behjälplig med vad jag kan bidra med.
 
Tack! Det gör jag gärna! Just nu är jag i ett kritiskt stadium vad gäller köksbygget; inget vatten och avlopp... Om ett par tre veckor har jag förhoppningsvis mer tid, jag hör av mig!

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att jag har tid att bygga högtalare, men det kan vara intressant ändå att lyssna!
 
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.