Hej,

börjar bli lite kallt på nätterna om elementet i sovrummet inte är igång, vilket fick igång tankarna om att det är dags för nya element. Idag finns tre el-element från 70-talet på husets övervåning, men jag har funderat på om det går att byta ut dessa mot att endast använda en luftvärmepump (använder numera en luftvärmepump på nedervåningen, men den ger ingen effekt här uppe).

Har dock ett möjligt problem: jag vill inte ha luftvärmepumpen i sovrummet p.g.a. ljud etc och det går ej att ha den i vardagsrummet, så det enda alternativet som finns kvar är rummet längst till vänster. Men jag oroar mig för att värmen inte ska nå in i sovrummet.

Vad säger ni?

LLVP uppe.png
 
nejo skrev:
Hej,

börjar bli lite kallt på nätterna om elementet i sovrummet inte är igång, vilket fick igång tankarna om att det är dags för nya element. Idag finns tre el-element från 70-talet på husets övervåning, men jag har funderat på om det går att byta ut dessa mot att endast använda en luftvärmepump (använder numera en luftvärmepump på nedervåningen, men den ger ingen effekt här uppe).
Misstänker att det skulle bli svårt för värmen att nå in till sovrummet, särskilt om ni som sig bör har tilluft (friskluftsventiler) i sovrummet.
Jag skulle funderat över två alternativ: 1) byta till vattenburet system med ny värmekälla. 2) sätta in lvp och behålla de gamla elradiatorerna som effektgarant under kalla dygn.

1= stor investering, stor standardhöjning (om du frågar mig och att det gäller bostadshus ej fritidshus) som ger möjlighet till lägre driftskostnader. 2= mindre investering, mindre standardhöjning, fortsatt höga driftskostnader.

Nya element dvs nya elradiatorer har INTE lägre energiförbrukning än dina gamla per avgiven värme (effekt). Direktverkande el är och förblir direktverkande el. Nya termostater med nattsänkning (lr dagsänkning kanske i detta fall) kan spara nån krona men jag skulle aldrig bytt till nya elradiatorer av den anledningen. På sin höjd skulle jag måla om de gamla!
 
Alternativ 1 hade varit bra, men som du säger så är det dyrt, och för dyrt i mitt fall.

Anledningen till att jag vill byta element om det ska göras är för att de blir brännheta och knäpper etc.

Behövs bara tre element till ovanvåningen så det blir relativt billigt. Hittade Adax Neo för drygt 1500st.
 
Jag hade börjat med att byta radiatorerna, bara för att slippa bränna sig om inte annat. Om du sätter in en luftvärmepump på plan två så kommer du ändå att vilja ha kvar radiatorerna för att få en jämn temperatur dit luftvärmepumpen inte når.

Är du säker på att det inte går att sätta en innedel i vardagsrummet? Det finns ju t.ex. golvstående innedelar. Eller så kanske du kan gömma innedelen bakom TV:n?

Om du sätter pumpen i rummen så att den blåser ut genom dörren så borde du få in värme i både rum och vardagsrum, vilket sänker energiförbrukningen. I sovrummet får du kanske räkna med lite elvärme dock.
 
  • Gilla
dahlqvist16
  • Laddar…
Bytte ut ett några år gammalt oljefyllt element mot ett Adax neo. Håller stabil behaglig temperatur, helt tyst, omöjligt att bränna sig på, litet och smidigt. Rekommenderas. Skulle aldrig sätta in ll -värmepump i anslutning till sovrum.
 
Drövel skrev:
Bytte ut ett några år gammalt oljefyllt element mot ett Adax neo. Håller stabil behaglig temperatur, helt tyst, omöjligt att bränna sig på, litet och smidigt. Rekommenderas. Skulle aldrig sätta in ll -värmepump i anslutning till sovrum.
Låter ju bra. Om man sätter elementet på t.ex. 23 grader, får den då rummet att hålla 23 grader? Mitt nuvarande element måste jag höja och sänka i takt med utetemperaturen.
 
nejo skrev:
Hej,

börjar bli lite kallt på nätterna om elementet i sovrummet inte är igång...
Oj!
Här har inte varit någon värme på sedan april.
Nu är det 14,4°C ute och 22,3°C inne och vi räknar med att luft/luft-värmepumpen inte behövs förrän oktober-november.

Vart tar er värme vägen? Är det så dåligt isolerat, eller vädrar ni bort värmen.
För solen värmer ju fortfarande bra, även om det är molnigt och regnar en hel del.
 
KnockOnWood skrev:
Oj!
Här har inte varit någon värme på sedan april.
Nu är det 14,4°C ute och 22,3°C inne och vi räknar med att luft/luft-värmepumpen inte behövs förrän oktober-november.

Vart tar er värme vägen? Är det så dåligt isolerat, eller vädrar ni bort värmen.
För solen värmer ju fortfarande bra, även om det är molnigt och regnar en hel del.
Ja du, jag gillar att ha det lite varmare i sovrummet än i övriga huset, och utan element är här kanske 20grader, men med elementet har jag 23.5grader. Jag har mekanisk frånluftsventilation så antar att en del av värmen sugs ut där?
 
nejo skrev:
...Om man sätter elementet på t.ex. 23 grader, får den då rummet att hålla 23 grader? Mitt nuvarande element måste jag höja och sänka i takt med utetemperaturen.
Tillbaka till ämnet :)

Det låter ju som om termostaten på ditt element är felaktig.
Elementet skall naturligtvis värma tills lufttemperaturen har nått det inställda värdet,
och slå av när temperaturen är uppnådd.

Kanske du skulle köpa ett nytt element, med elektronisk termostat.
Eller om elementet är relativt nytt, kanske du kan byta termostaten.
 
KnockOnWood skrev:
Tillbaka till ämnet :)

Det låter ju som om termostaten på ditt element är felaktig.
Elementet skall naturligtvis värma tills lufttemperaturen har nått det inställda värdet,
och slå av när temperaturen är uppnådd.

Kanske du skulle köpa ett nytt element, med elektronisk termostat.
Eller om elementet är relativt nytt, kanske du kan byta termostaten.
Ja, man kan inte riktigt ställa in temperatur, bara styrka. Nej elementen är gamla, från 1970.
Blir nog att köpa Adax Neo då.
 
Jo. Den håller temperaturen på det du ställer in den på. Får gå och skruva även på de halvmoderna halvbilliga så satsa på kvalitet. Dom kör ju alltid kampanjer på Adax på hösten och då skiljer det några hundralappar mot ett billigt . Tror det är bra att överdimensionera lite så radiatorytan blir ännu svalare.
 
KnockOnWood;

Jamän! du får ju kyla ditt hus istället juu….inte konstigt att du köpt värmepump :wow:
 
nejo skrev:
Ja, man kan inte riktigt ställa in temperatur, bara styrka. Nej elementen är gamla, från 1970.
Blir nog att köpa Adax Neo då.
Du kan också köpa till "elektronisk termostat" och sätta utanför elementet. Den gamla (antagligen kassa) bimetalltermostaten som sitter i elementet kopplas då förbi. MEN frågan är om det inte blir billigare att köpa ett nytt som redan har elektronisk termostat (egentligen elektronisk styrning/termostat). Kolla så att du får rätt spänning; 1970 så var det inte ovanligt med "tvåfas element" alltså med 380V (idag 400V) spänning och det är inte säkert att det finns nolla framdragen utan bara fas/jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.