Hej!

Som total tele/data-novis har jag satt mig för att koppla ihop huset i ett nätverk. Har haft stor nytta av nätverksskolan, men det är några frågor kvar...

I mitt hus är det draget dels cat 5e-kabel till varje teleuttag, dels en telekabel med 4 trådar. Kablarna samlas på ett gemensamt ställe. I dagsläget är det enbart teletrådarna som är kopplade till uttag (RJ11-uttag).

Mina funderingar är:

1) Finns det någon nackdel/fördel med att koppla även telefonin på RJ45-uttag? Det är ju bara 4 trådar så det blir ju inget fungerande nätverksuttag men jag har inte sett några uttag där det finns både ett RJ11- och ett RJ45-uttag (jag ska alltså ha dubbla uttag). Hur ska jag koppla de fyra trådarna till ett RJ45-uttag? I de mittersta kopplingarna?

2) Jag måste ha ett teleuttag i garderoben där alla kablar samlas. Detta för att kunna koppla in ADSL där. I dagsläget ser kopplingarna ut som i kopplingsplinten nedan. Min enkla fråga är om någon vet om det bara är att dra ut plinten från hållarna? Detta för att kunna komma år ingående tele. Eller, förresten, kan man se utifrån bilden vilka trådar som är ingående tele?

3) Hur svårt är det egentligen att själv göra ett teleuttag? Ska som sagt göra förstauttaget i garderoben. Klarar en begränsat tekniskt lagd person det tro...?


// Joshua
 
  • plinten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi tar det i ordningsföjd.
Jag utgår från att detta gäller ditt eget hus så att du inte har någon grannes telefoni i samma plint

1. Du kopplar inkommande signal på stift 4 och 5 dvs mittstiften. (blått par). Det är smidigast att ha parrallelkopplat bakom ev adsl och larm så behöver du inte bry dig om de andra två trådarna alls

2. Någonstans där finns det en inkommande kabel som inte bör vara en rj45 kabel.

3. Koppla bara trådarna från "Telia" kabeln till de två undre skruvarna i ett vanligt telejack. För att ansluta adsl modem bör man sätta ett vanligt jackdå de ofta har sina filter inbyggda i sian teleproppar. Sen sätter du en stump kabel mellan de två övre skruvarna i telejacket och den plats i plinten där du tog loss telia kabeln.
 
Tack för svar! Och jo, det är bara min egen telefoni i plinten.

En följdfråga: Du skriver blått par, men i min anläggning finns det bara en blå sladd och RJ11-kontakterna är kopplade enligt nedanstående bild. Tolkar jag dig rätt om jag tror att du menar att jag bara ska använda den blå kabeln och den vita till vänster om den blå och alltså strunta i att koppla den oranga och den vita längst till vänster?

Brukar ingående kablar vara märkta på något speciellt sätt? För mig ser allt bara ut som ett ormbo av olikfärgade sladdar... :p

Förresten, en sak som jag tycker är lite märklig är att uttagen ser ut att vara seriekopplade (om jag förstått det rätt) men de beter sig som om de vore paralellkopplade, dvs medhörning går bra.


// Joshua


 
  • uttag_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen har de inte kopplat serie i plinten men förberett utagen för det.

Du kan alltså bara ta det lugnt iom att det redan var kopplat så.
inkommande kan vara en svart en med tjockare och hådare isolering än de andra. den är ju jord för att gå utomhus i backen eller luften (om de nu inte har skarvat på vägen förståss)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.