Hej på er :)

Vi ska inhandla ny utebelysning till vårt hus.

Det finns ingen vägbelysning där vi bor och det är väldigt mörkt runt huset då vi bor intill en sjö.

Vi skulle vilja ha en starkare lampa som både lyser uppåt och nedåt med ett starkt sken och eventuellt dimbar.

Tänkte höra om ni har något förslag på belysning åt oss?

//Lars Norrbom
Sundsvall/Matfors
 
Korvgubbe
Personligen tycker jag det är groteskt fult med starka fasadlampor, utan föredrar ett svagare ljus för att få mer "myskänsla". Fasadbelysning ska inte vara arbetsbelysning om du frågar mig. Men smaken är som baken och den ska man inte träta om.

Vidare råder jag er att kolla runt mycket på nätet och hitta armaturer som passar ert hus och er stil, att sätta upp moderna lampor på en gammal kåk tycker åtminstone jag ser fel ut.

Är tanken att ni inte ska ha så mörkt kring er om kvällarna så är det väl snarare trädgårdsbelysning ni ska titta på än fasadbelysning. Att lysa upp ett par stora träd, en sten eller rabatt ger en väldigt stor effekt!
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Personligen kan ju vara en sak :) och det jag vill ha är en annan. Nä skämt å sido så var det därför jag skrivit eventuell dimbar eftersom jag vill kunna ha starkare belysning runt fasaden när jag inte är hemma för att kanske avskräcka lite "bus" plus när det inte är svart ute men kanske lite skymning kan det vara bra med en starkare belysning som även under dessa ljusförhållanden kan återge släpbelysning på väggen trots att det inte är becksvart.

Men jag håller med dig angående trädgårdsbelysningen och kan meddela att även det är på gång, men det är svårare att hitta lite starkare upp & down-belysning som är dimbar.
 
Är det inte bara att köpa rätt armatur och sen rätt lampa som är dimbar. Kan väl inte vara så svårt. Dessa kör jag med och 4 W Led, styr dessa med Nexa. Tillräckligt för att lysa upp bra och inte för starkt, bilden ser det jätte starkt ut.
http://www.bauhaus.se/modena-vagglykta-upp-ner-vit.html

DSCN0726.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja det var lite så jag hade tänkt mig Mattias_Jo1, att kunna ha lite ljusare om jag har lust men även bara släpbelysning som är dämpad om jag vill.

Håller på att dra om all tråd nu då före detta ägarna har en utearmatur till en brytare innanför respektive dörr....:p
971259_10200922341852367_1742222072_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

988654_10200922342092373_1931679906_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra ide med led och Nexa, då jag redan har Telldus i huset.
Hur får man till en snygg kabeldragning när man ska eftermontera sådana lampor? Man vill ju ha några stycken om det ska bli snyggt.
Kan man lossa en panelbräda och dra kabeln under och ut genom ett hål? Vad säger elreglerna om detta?
Det är ju ganska klumpiga kablar som ska fram.
 
Samma fundering har jag, hur man bäst eftermonterar sådana lampor då det blir en del kabeldragning som man inte vill ha synlig
 
Jag drog huvudkabeln under taksprånget. Sedan är mitt hus ljust så det syns väldigt lite. Måla kabel röd syns det knappt. Annars är set bara att lyfta bräda om man har möjlighet.
 
Vad gäller kabeldragning torde det vara godkänt att med dragfjäder dra igenom en jordkabel bakom varje lockbräda, rakt ner i marken, för att i marken runda huset och nå all belysning, här och där med nedgrävd tillräckligt klassad kopplingsdosa (IP67..?). Med dragfjäder i stål är det klart görbart att borra hål för varje armatur och försökta ta sig ner, mellan spikarna - råkar man få fjädern mellan en yttre spik och bottenbrädan finns det ofta inte utrymme för en mantlad kabel att ta sig ner, så kan ta "några" försök tills man hittat rakt neråt. Men en del hus är ju felspikade med spikarna rätt genom lock och bottenbrädor, då blir det superlätt komma ner. Detta om man då har vindpapp eller något annat som dragtråden kan glida mot på insidan.

Själv har jag krypgrund så all min utebelysning är dragen rakt ner med EKK bakom lockbrädan, sen in i krypgrunden så högt som möjligt precis där brädan slutar nertill = ingen synlig kabel. Styrs av Nexa/Tellstick Net.

Att dra kabel synligt/målad ser ofta helt ok ut, men i vårt fall med dom ack så vanliga "rör-armaturerna" med upp/ner ljuskäglor hade dragningen blivit så belyst att det inte kändes kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.