Det här ska bli skoj att läsa på kvällarna när man slösurfar på forumet hehe!

Extra roligt när du börjar och ska göra om allt, finns mkt potential då:) Hur ser tomten ut i övrigt, lät trevligt med en udde och vatten åt 3 håll.
 
  • Gilla
Stefansförstahus
  • Laddar…
Spännande projekt! Ska bli kul och följa :)

Lycka till med allt !!
MVH Sandra
 
Lite bilder när i va på visning av huset
Går det inte att lä'gga in bild text?

Bild 1 Vardagsrum
bild 2 och 3 matrum
bild 4 källare
bild 5 och 6 utbyggnaden där det regnat in
bild 7 blivande barnrum
bild 8 varmvatten beredare placerat på övervåning utan avlopp eller våtrumsmatta
bild 9 och 10 kök
bild 11 källare
 
  • IMG_5022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5494.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5487.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
calle336 skrev:
Vem ber jag att flytta tråden?

Jo vi ska göra 1 rum i taget och det får inte frångås. Men det blir ändå så ibland när man ska fä'lla in elen i väggar osv så kan det ju medföra att man måste kladda i de andra rummen också. Men som sagt har ju gjort köket och det är ju det värsta rummet.

Värmepumpen skall placeras i en liten källare Dock är det inte riktigt full ståhöjd så vet inte vilken höjd som krävs för acc tank eller har man inte det för vatten luft pumpar?

Vad har vi gjort i helgen nu då.

Har rivit en del av den gamla utbyggnaden. Och på maken så låg det massor med träspån och gamla träbitar sen de byggde utbyggnaden. Måste allt detta tas bort. Man måste ju typ dammsuga i sånt fall.

Lite bilder på utbyggnaden. Som sagt har nu rivit endel av den gamla utbyggnaden men toa delen finns kvar.



[bild]

[bild]


Ska du fullisolera taket på utbyggnaden?
 
Vad menar du med fullisolera? Utan luftspalt ?
 
Där borde ju vara luftspalt men ser lite svårt ut o få cirkulation i facken, det var därför jag tänkte om du skulle isolera utan luftspalt.men det kanske räcker att det luftas från ett hål jag vet faktiskt inte
 
Jadu jag vet inte tycker de e lite klurigt med luftspalt eller inte. Vi kommer ju att lägga plåt även på utbyggnaden. Och vart tar då den fuktiga luften vägen? Ska man ha ett hål längst emot husväggen? Finns ju diffusionsöppen papp men vad spelar de för roll när man har plåt dikt an?
 
Ja det är ganska svårt det där med luftning osv. Det är ju som du säger att plåten tar ju bort pappens diffusionsöppna funktion. känns som det lättaste är att bara ha luftning från ett håll i ditt fall. Men du kan ju föröka vara extra noggrann med diffusionsspärren i taket när du gör det. Finns ju de som skippar luftspalten helt men det är ju lite riskkonstruktion känns det som
 
Nu har projektet avstannat lite. Vet inte alls hur jag ska göra med materialval på trossbotten. Törs jag gå pp råspont som var min ursprungliga tanke. Har grävit lite runt grunden för att få ner isolering pordrän mot muren. Också för att rensa tankarna lite.
 
Jag har asfaboard i min trossbotten, kanske inte det bästa men den är ganska resistent mot mögel osv. Dock bongnar dom lätt av fukt.
 
Sån tunn lite hårdare cellplast kanske?
 
Pratade med min lokala bejerbygg handlare och han hade inga argument till att man skulle ha en trossbottenskiva eller sånt. Så nu kör vi på råspont. Har ju en förhöjd fuktighet i övriga huset så kommer ju ändå att lägga plast och sen en woods så det ska ju inte bli nån fuktig miljö.
Iadg kommer grävaren ut som skall gräva dränering runt huset och hål för grindstolpar samt så kommer ytterpanelen hem och lite reglar som jag missat att beställa förra ggn. Vad meckigt det är när man bor i stan och inte har tillgång till traktor och kärra längre.
 
Någon form av luftspalt under taket måste du ha.
 
Jo nån slags luftspalt får jag försöka få till det måste väl gå på nått vis :)

Nu tyckte jag att jag hade lite lite att göra så vi hade ut grävmaskinen i veckan å han grävde för dräneringen på baksidan av huset då de varit så blött där. Det visade sig att det va inte så farligt längre ner utan det är leran i ytan som inte släpper igenom vattnet. Men nu har jag lagt i dräneringsrör och pordrän längs med husgrunden.
DSC_0232[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen skall det fyllas med grus. Kommer att fylla hela diket med grus
 
  • Gilla
Anonymiserad 192863 och 1 till
  • Laddar…
calle336 skrev:
Jadu jag vet inte tycker de e lite klurigt med luftspalt eller inte. Vi kommer ju att lägga plåt även på utbyggnaden. Och vart tar då den fuktiga luften vägen? Ska man ha ett hål längst emot husväggen? Finns ju diffusionsöppen papp men vad spelar de för roll när man har plåt dikt an?
Det där med luftspalt, kanske skulle gå att ansluta på någe vis till luftspalten bakom fasaden!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.