Jag skaffade ett FAS 309/318 för 5 år sedan och redan har två av dom tre nycklarna blivit utslitna i toppen där det är svart plast av någon konstig anledning.
Det blir då väldigt trögt att vrida om nyckeln och man får hålla på och lirka innan det går att vrida runt.
Det är väl inte meningen att en nyckel bara skall hålla 2,5 år innan den är utsliten.
Är det någon mer som haft samma problem med det låset ?
 
Den svarta plasten är för att man ska kunna göra nyckeln av en platt plåtbit istället för med ett cylindriskt skaft.
Jag har sådana som jag använder dagligen sedan 18 år.
Nycklarna är lite känsliga för hur man håller dem, lutar man dem en aning neråt så fastnar de lätt. Annars har mina fungerat oklanderligt.
Låset tycker om en dusch med låsolja inför varje vinter.
 
Redigerat:
Dom mässingsfärgade nycklarna slits betydligt mer än "stål nycklarna".
Dock så undrar jag passerfrekvensen genom dörren, då den varit väldigt hög där jag sett att detta uppstått.

Angående rådet från fahlis om låsolja, vad du än gör så smörj inte tillhållarlås.

Antingen finner du dig i att byta nycklar ibland eller skaffar nycklar gjorda på stålämnen som håller bättre eller så byter du till cylinderlås.
 
Kan det inte vara så att någon av de yttre piggarna på nyckel fått sig en smäll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.