Enligt IVT är deras modell 490 förberedd för kommunikation. Någon som har erfarenhet av att koppla en 490 till en dator?
 
Nja, jag har inte hunnit så långt i byggandet som man kanske kan tro. Däremot har jag läst på så mycket som jag bara kunnat.

När det gäller de två värmepumparna så menar jag att de är likvärdiga ur de flesta aspekter (inte samma modell eftersom de kommer från två olika tillverkare). Jag föredrar IVT eftersom den ser snyggare ut och för att de påstår att man ska kunna koppla en dator till den. För övrigt tror jag inte det spelar någon roll vilken värmepump man väljer.
Jag har inte fått någon respons på hur man ska gå till väga för att koppla datorn till värmepumpen. Skickade ett mail till IVT med frågan men de har inte svarat. Hur som helst har det projektet inte högst prioritet just nu :) men det är kul att veta att möjligheten finns.

Vi valde att inte ha golvvärme på övervåningen av två anledningar. Den första anledningen är pengarna. Golvvärmen skulle kosta dubbelt så mycket som vattenradiatorer (30' för golvvärmen). Den andra anledningen är att det tar lång tid att ändra temperaturen i rummen om man har golvvärme. Vi ska ha alla sovrummen på övervåningen och som de flesta (?) föredrar vi att ha det lite svalare i sovrummet. Blir det väderomslag så kan man sänka/höja värmen i rummet på någon timme om man har radiatorer. Med golvvärme så tar det mycket längre tid (vet inte hur lång tid men kan tänka mig att det rör sig om ett halvt dygn eller mer).
 
Har en bekant som köpte en bergvärmepump från Nibe. Installatören fixade så att han fick styr/övervaknings-programm för PC. Anslutnignen var via serieport (RS-232).

Programmet var snyggt och grafskt, man kunde t.ex. se positionen på de olika temeraturgivarna och självkart temperaturenför var och en av dem.

IVT borde väl ha något liknande?
 
Välj Nibe!
Av 2 anledningar:
1. dom har mycket bättre service
2. är billigare av den enkla anledning att dom har ingen säljorganisation.

Vi var länge bestämnda att köpa IVT, t o m att vi tackade nej till hustillverkarens Nibe!
Efter mycket efterforskning och diskussioner med oberoende installatörer kom vi till att ändra oss och väljer nu Nibe.

Orkar ni läsa? kan berätta min IVT historia.

Vi ska bygga i Järfälla, mycket bästämda att IVT Twin var ett alternativ för oss, tackade vi nej till hustillverkarens Nibe.
Jag kontaktade IVT's installatörer/försäljare i Järfälla.
Det tog flera dagar att få kontakt med någon.
Lämnade meddelande efter meddelande, ingen hörde av sig. T slut telefonisten (inhyrd callcenter) föreslog att jag skulle lämna följande meddelande "Vi ska bygga nytt hus på 230m2 är ni intresserade att sälja och installera en bergvärmepump? annars söker vi någon annan"
Det fungerade! Dom ringde dagen efter. Efter samtalet tog det mera än 2 veckor att få en offert. Priset: 98000.
I det ingick IVT twin 495, 50m borrning, installation.

Efter lite forskning på andra håll började vi att bli lite fundersamma om det var rätt val. Jag ringde till IVT.s telefonsäljarna. Första gången pratade jag med en kille som sa att pumpen inte skulle räcka. Jag tyckte att det var konstigt att, dom vi fick offerten från inte hade sagt något. Jag ringde igen till telefonsäljarna, den här gången pratade jag med en tjej. Hon sa, "det var konstigt, absolut pumpen är bra för ert hus! vi har tagit fram den för lite större hus". Då var förvirringen totalt! :-/ Vi kontaktade flera andra oberoende installatörer som rekommenderade att anlita en värmekonsult för att göra behovsberäkningar. Det gjorde vi genom hustillverkaren.

Det resulterade i att pumpen inte skulle räcka för vårt hus, driftkostnaden skulle blir mycket dyrare. Anledningen är att el-patronen skulle behöva gå nästan hela tiden.
Rekommendationen blev: bergvärmepump med 100m borrning, frånluft aggregat.
Jag ringde flera gånger till IVT i Järfälla, lämnade meddelande och fortfarande efter 3 månader har jag inte kunnat prata med någon. Det om service!
Om något går sönder i pumpen ska det ta flera månader utan värme innan dom hör av sig? :-/

Vi var på Villa Mässan i Stockholm, där pratade vi med Nibe och med andra oberoende installatörer.

Dom oberoende installatörer, nästan alla rekommenderade Nibe av just en viktig anledning: service!
Vi frågade Nibe, "varför ska vi köpa Nibe istället för IVT?"
Svaret var: priset, pumparna är lika bra.

Vi bestämnde oss för Nibe 1210 + frånluftaggregat. Borrning har vi fått pris på 25000 ink moms, 100m. Nu letar vi efter en installatör som har rymliga priser, inte lätt uppgift här i Stockholm!



 
IVT twin 495 som du säger har bara effekt 4, 2 från jord/berg, 2 från frånluften. Sen har den en eltillskott och där kan man välja 9 eller 13.
Problemet är att det räcker inte om det blir riktigt kallt.
Då startar el-patronen i stup i kvart, det blir samma som att ha direktverkande el.
Det fungerar bra för mindre hus.
 
Pelle skrev:
Ställde frågan via mail till IVT idag och fick detta svar:

"Tyvärr så finns det ingen sådan utgång på IVT 490."

Så då vet vi det!

/Pelle
Det svaret var kanske inte helt oväntat efter som det står "förberedd för kommunikation" i deras reklamblad. Nåja, jag skulle bli mycket förvånad om det inte finns ett RS-232-gränssnitt eller liknande någonstans inne i pumpen. Pratar man med rätt kille på deras utvecklingsavdelning så får man säkert ett bättre svar.
 
GF: Jag är bara nyfiken på hur du skulle använda datorn i detta sammahang? För att se statistik och kurvor?
 
Självklart borde finns det någon form av kommunikationsport i burken. Att den sedan inte är dokumenterad är en annan sak...

Hur skulle annars service ske? (jmf med moderna bilar, som felsöks med hjälp av analysinstrument kopplat till bilens dator)

Men det blir ju lite pul att få fram protokollet för interfacet...
 
C skrev:
GF: Jag är bara nyfiken på hur du skulle använda datorn i detta sammahang? För att se statistik och kurvor?
Dels statistik men också för att försöka styra pumpen så optimalt som möjligt. Med golvvärme i betongplattan så tar det ganska lång tid att ställa om temperaturen i huset - kanske uppemot ett dygn. Blir det ett kraftigt väderomslag så blir det kanske onödigt varmt eller kallt under den tiden som det tar att ändra temperaturen i plattan. Har man tillgång till väderprognoser så kan man säga åt pumpen ett dygn i förväg att det är dags att öka eller minska temperaturen. Väderprognoser finns att hämta på Internet (exempelvis från Luftfartsverket).

En annan tanke är att placera en värmesensor vid kakelugnen som kan berätta om denna är igång eller ej. På så sätt kan man "berätta" för värmepumpen att det finns en extern värmekälla igång. Kanske inte lika stor besparing här eftersom pumpen själv märker att lufttemperaturen ökat.

Ovanstående ideer är kanske egentligen inte så mycket för att spara pengar utan för att det är roliga projekt som man kan sysselsätta sig med när vintermörkret faller :) Är man ingenjör så är man...
 
Pelle skrev:
Jag ska skicka tillbaka frågan till dem så får de förklara vad de menar...
Jättebra!
Skulle gissa att de har tänkt sig att man i framtiden ska kunna köpa till en (dyr) tilläggsmodul för att koppla pumpen till en dator.
 
G.F: Ingenjör i vad?
 
Ekke skrev:
G.F: Ingenjör i vad?
Civilingenjör i datateknik.
 
Pelle skrev:
Ser man på... Nytt mail till IVT gav följande svar:

---
Ja det finns en utgång för kommunikation men vi har tyvärr ingen programvara för detta än.
Ja skickar detta vidare till våran tekniska chef för på stötning.
---

Får väl tolkas som försiktigt hoppfullt. :) :-/
Jag ska försöka få ut mer info så snart jag kan.

/Pelle
Skitbra!

Kolla gärna om de vill dela med sig av protokollet för kommunikationen. Programvaran kan man ju fixa själv om man bara pratar samma språk som pumpen.
 
..........och för att belysa det lite till så skryter IVT med följande på sin hemsida:

FÖRBEREDD FÖR FRAMTIDEN
IVT 490 är förberedd för kommunikation. Därmed kan vi erbjuda extra trygghet genom uppkoppling och kontroll av alla funktioner.


Frågan är om de menar remote access via nätet ??


 
GF.
Har du löst "problemet" med kommunikationen?
/C 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.