Hej,

bor i ett radhus med två våningar. I badrummet på nedervåningen är vattenrören på utsidan av väggen men går in i en slags passage upp till det övre badrummet. Det finns inget sätt att se in i denna passage men jag misstänker att vattenrören där inne släppt eller liknande.

När ett vattenflöde uppstår, tex av tvättmaskinen, och hastigt blockeras hörs en smäll inifrån denna passage. Det kallas väl för water hammer om jag inte misstagit mig.

Jag är orolig att detta i längden skadar röret så att vattenläckage uppstår. Är det någon här som kan ge ett lugnande besked? Bör man vara orolig? Annars antar jag att jag får göra något slags hål i väggen och försöka se vad som är löst, något jag helst slipper. Rören är inte av koppar utan mer järnfärgade.
 
Det brukar kunna uppstå ibland oftast som sagt för att rören sitter för löst förankrade eller lite för nära väggen eller dyligt. Det brukar inte vara någon fara alls mer än att det är lite störande.

En lösning kan vara att kolla om man kan komma åt med tex ett smalt rör och spruta in fogskum
som sväller och "fäste" röret. Så har jag löst några liknande ställen som rörn slår på..

Ett ställe var i en mellanvägg tog bort golvlisten borrade ett 8mms hål och duttade in lite skum.
Tillbaka med listen och rören blev tysta.
 
Rosemax skrev:
När ett vattenflöde uppstår, tex av tvättmaskinen, och hastigt blockeras hörs en smäll inifrån denna passage. Det kallas väl för water hammer om jag inte misstagit mig.

Jag är orolig att detta i längden skadar röret så att vattenläckage uppstår.
Nej, ett rakt helt rör brukar klara sig från tryckstötar. Skarvar, ventiler osv. i ändarna av rören mår dock i längden inte bra av det. Så ett tips är att sätta tryckstötsdämpare vid exv. tvättmaskinen/diskmaskinen osv. Ett tag så gav tom försäkringsbolagen rabatt på sådana, så illa tyckte de problemet blev, men jag vet inte om det sker nu.

(Vilket påminner mig om att jag skall kolla mina. Diskmaskinen börjar låta urschligt... :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.