Har obehandlad allmogepanel i taket till ett nytt tvättrum: Måste jag stryka taket med kvistlack innan jag tar våtrumsfärgen eller finns det någon färg som kvistarna inte blöder igenom?
 
Hmm....kvistlacken fungerar inte riktigt i den fantastiska grad som det skulle önskas. Det finns dock en större chans att kvistarna inte blöder igenom lika fort om du målat med kvistlack innan vattenburen färg. Varför ska du måla med våtrumsfärg i taket undrar jag dock??

Om det är en panel så är en snickerifärg att föredra, alternativt kan du använda en alkydburen snickerifärg (där du ev kan slippa måla med kvistlack innan). Att bara slänga upp ett tätskikt med våtrumsfärg i ett paneltak (och speciellt om du inte använder våtrumsgrund!) är helt meningslöst. Att våtgrunda ett paneltak är dock inte heller en rekommendation.
 
Att bara slänga upp ett tätskikt med våtrumsfärg i ett paneltak (och speciellt om du inte använder våtrumsgrund!) är helt meningslöst.
Sant och riktigt förstås eftersom panelen i sig aldrig är tät och rör på sig. Och alkydoljefärg har jag dessutom gott om. Men i så fall skulle jag lika gärna kunna köra med en icke täckande lasyr som sugs upp av träet? Så slipper jag problem med färgsläpp när panelen rör sig. Kvistlack får nog kvitta i vilket fall eftersom det verkar vara en massa merarbete med osäkert resultat.
 
Ja, tänker du använda dig av en lasyr så behöver du inte kvistlack. I annat fall så kan du använda det - men ska vi vara helt ärliga så är effekten inte riktigt den som folk hoppas på utan stillar mer samvetet. Kvistarna slår igenom förr eller senare ändå. Om det är ett gammalt tak så är chansen större att du slipper genomslag. Är det nytt så är det ju precis som du säger att ett täckande färgskikt kommer att spricka upp då träet rör på sig.

Så länge du inte har några planer på att ställa dig och duscha upp i taket varje kväll så fungerar lasyr lika väl. Se bara på en bastu - träet klarar sig bra bara som det är (nu torkar det visserligen ut effektivt och man kan ju använda panellack avsedd för bastu för...att gå in på ett sidospår) ::)

För att ge ytterligare ett tips - om du nu inte sitter på en mängd lasyr du vill bli av med - så finns det väldigt bra vittonade klarlacker som åtminstone jag anser ger ett snyggare resultat. Det flyter ut lättare än en vanlig lasyr gör vilket minskar risken för att du får vitare skarvar. Dessutom får du ju en viss skyddande yta med lacken som inte finns vis lasering (eftersom den tränger in i träet och inte lägger sig utanpå). Det viktigaste är iofs att du målar vått i vått och strykcer en planka i taget...men du verkar ha ganska bra koll på sådant. :)

 
En följdfråga bara: Jag skaffade vit panellack igår men funderar nu på om jag kan använda täckande, vit lasyr istället. Har den samma egenskaper som vanlig lasyr, d v s kommer den att blöda igenom eller tränger även täcklasyr in i träet?
 
Nu kanske du redan målat...men även en täcklasyr kommer att blöda igenom. Visserligen tränger den in i träet på ett annat sätt än "vanlig färg", men själva tricket med en icke täckande lasyr är ju att du redan ser kvistarna - och därför syns det inte när de gör sitt jobb....om man säger...;)

Lasyren har även svårt att tränga in i kvistarna...det är ju ett betydligt hårdare material än resten av träet. Hoppas det blev/blir bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.