Är nybörjare när det gäller husköp. Jag har heller ingen erfarenhet av husbygge per se, men har ändå viss koll och är hyfsat händig.

Råkar vara intresserad av ett fritidshus av enklare snitt. Rör sig om dryga 50m2 i Stockholms skärgård. Plintgrund(på berg), stående träpanel och papptak. Gråvatten till slamavskiljare. Byggd första halvan av 70-talet.

Om det blir aktuellt kommer jag självklart att köpa en ordentlig besiktning, men jag skulle gärna vilja bilda mig en så bra uppfattning om skicket och eventuella frågetecken innan det går så långt. Vad ska jag fråga mäklaren om? Vad ska/kan jag själv kontrollera?

Stort tack på förhand!
 
Avloppet kan vara utdömt eller på väg att dömas ut. Kolla tomten, storlek, är den friköpt, vad finns det för byggrätt, går det att bygga ut, är det inom strandskyddat område (i s å fall kan det vara svårt att ens få sätta upp en friggebod, eller fälla träd/buskar osv).

Hur ä det med vatten?

Själva huset, räkna med att papptaket behöver bytas om de är från 70-talet. Finns det öppen spis eller annan eldstad så är risken stor att man kan behöva täta skorstenen. Kolla om det eldas regelbundet i den.

Plintgrund på berg, är väl ganska safe. Men det finns risk att vatten kan samlas om det finns större fördjupningar i berget, vilket inte är så bra.

Och om du blir seriös spekulant, lita inte på någonting överhuvudtaget som en mäklare sagt om objektet. Dubbelkolla allt (av betydelse).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.