Hej

Jag bor i ett parhus

Jag såg idag att det var väldigt fuktigt i vår krypgrund och jag lokaliserade orsaken till grannens nybyggda kök.. Han rev ut allt för 7-8 månader sen och jag har enbart sett utländsk arbetskraft där... Jag gissar att det saknas våtrumsbehörighet, el mm..

Fukt"pölen" i bjälklaget är ca 2x2 meter och den är ca 1-2 meter från min del av huset. Jag bifogar bild, det är massor av vitt på fukten, mögel?

20140817_184715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite orolig, jag kommer ringa f-bolaget imorgon, men jag undrar vad jag ska kräva!??

1. Det lär ju inte vara speciellt bra för resten av huset/krypgrunden att ha haft denna fukt kanske ett halvår?!
2. Mitt sovrum är ca 1-2 meter ifrån "fuktansamlingen"

Jag är som sagt VÄLDIGT orolig, vad ska jag kräva? Jag är rädd att bli "överkörd" och att om 3-4 år eller nåt så har jag stora fel pga det här....

Kan någon säga vad ni skulle "kräva" ? Hur vet jag att min del av huset inte tagit skada?

/'A
 
Om ditt försäkringsbolag är bra så tar de diskussionen med grannen och hans försäkringsbolag och du slipper pinsamheten. Men bäst vore väl egentligen att du innan du ringer ditt eget försäkringsbolag kontaktar grannen så att han får en chans att själv kontakta sittförsäkringsbolag.

Ett kök behöver för övrigt ingen "våtrumsbehörighet".
 
Anna_H skrev:
Om ditt försäkringsbolag är bra så tar de diskussionen med grannen och hans försäkringsbolag och du slipper pinsamheten. Men bäst vore väl egentligen att du innan du ringer ditt eget försäkringsbolag kontaktar grannen så att han får en chans att själv kontakta sittförsäkringsbolag.

Ett kök behöver för övrigt ingen "våtrumsbehörighet".
Har du tur tar grannens försäkringbolag eller byggherrens försäkringsbolag din självrisk. Det är vad du kan hoppas på då du bor i radhus och det räknas som yttre påverkan.

Du får hoppas att din granne sköter sig och inte gör något med sitt hus som även förstör ditt. Grannens fackmässiga installation av diskmaskin förstörde två rum för mig och jag slapp självrisk.

Men nu verkar det som fukten finns hos grannen och inte hos dig så det är väl bäst att
informera grannen.
 
Redigerat:
Är det säkert att det är grannens kök som läcker?

Protte
 
Ett av många skäl till varför jag inte skulle vilja bo i parhus eller radhus. Det räcker gott med alla fel och brister mitt eget hus kan tänkas få, utan att behöva oroa sig för grannens också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.