Taket var/är målat med en plastfärg ovanpå en massa lager av annan färg och spackel. Det varierar mellan olika delar av taket och ingen metod verkar funka på allt.

Taket är i grunden puts på vass och sedan kommer liksom en grå hinna som sitter ihop med putsen och har en lätt vågig struktur i en riktning.

DSC_0504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utanpå detta är det på sina ställen en färg som är grå/brun och sedan vit i ytan. Tvättar man denna försvinner det vita men resten blir liksom kvar. Färgen är då glatt i ytan, men går att skrapa hyffsat lätt till en smet med flisor i. På bilden ser färgen ljus ut efter tvätt, men det upplevs mycket mörkare och något brun.

Innan tvätt:
DSC_0509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tvätt:
DSC_0510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utanpå detta finns det sedan två lager plastfärg som på sina ställen är spacklad emellan.

DSC_0503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet att det inte rör som om ett vanligt limfärgstak för det har jag i rummet bredvid och där är det inga problem att få loss flagor och sedan enkelt tvätta av under till ren puts.Här har det stått härliga till i många omgångar, men jag blir inte klok på när jag kan ha gjort nog för att börja spackla och måla igen. Jag är särskilt nyfiken på den grå hinnan och vad det kan vara.
Jag räknar inte med att det är några bra jobb som gjorts i taket innan eftersom de tidigare stora lagningarna av putsen är gjorda med en mycket hårdare puts (jättesprickor mellan lagningarna) och det finns rester av alla olika färglager kvar.

Det skulle vara kul om någon har en teori om vad som egentligen är målat i taket i olika omgångar:
-grå hinna
-spröd gråbrun färg med vit yta som går att tvätta bort till viss del och sen skrapa hårt till flisor (i smet).

Jag förtydligar gärna om någon har frågor.
 
Den där gråa hinnan liknar något som jag hittade under ett gammalt limfärgstak i Hässelby. Det gick liksom att väta och gegga loss med skrapa men var betydligt segare än limfärgen runt omkring. Jag gissade på något slags gammal spackelfärg. Hur som helst så gick de små ytorna jag hittade bra att måla över, men jag vete sjutton hur de bär spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.