Hej,
Känner att jag vill dela med mig av det som hänt i mitt hus den senaste tiden och förhoppningsvis få några bra tips och hejarop för att komma i mål. Några tappade sugar har det blivit men nu är det inte långt kvar till klart.

Efter att ha varit med hus i drygt ett år startade vi med en omfattande renovering av halva övervåningen i våras. Vardagsrum, kök och hall skulle renoveras. Huset är byggt 1955 och kändes trångt och slitet. Köket var sjukt opraktiskt och hallen alldeles för liten. I det lilla vardagsrummet stod en fin men alldeles för stor öppen spis.

Vi hade en ganska klar ide om hur vi ville ha det som vi klurar ut under det det år vi haft huset. Men samtidigt visste vi att nya idéer skulle dyka upp längs med vägen.
Vi har gjort det mesta själva förutom att koppla el, spackla, mura och spika parkett. Köpet av släpvagn tidigare i våras visade sig vara en hit. Hade inte varit ett alternativ att hyra alla gånger jag använt det.

Sammanfattat har vi, rivit väggar, tagit ner innertak, gipsat tak, gipsat väggar, dragit ny el i halva huset inklusive ny central, nya värmerör och radiatorer, nytt vatten och avlopp, rivit en öppen spis, murat en ny, brutit upp golvet, lagt golvplyfa, spikat parkett, bytt altan och ytterdörr plus mycket mer som jag inte kommer på nu.

När vi började riva försvann väggarna i denna del av huset till slut helt, det är nu ett 50 kvm stort rum med kök, vardagsrum och hall. Innan var det bara massa små rum av allt detta. Kanske tänker nästa ägare annorlunda om 60 år men detta kändes rätt för vår del. Den öppna spisen klurade vi länge på men beslutade oss till slut för att riva och göra om. Den var alldeles för stor och sabbade hela vardagsrummet som är litet ändå. Med den nya spisen tjänade vi 1,5 meter. Det gjorde hela skillnaden i detta rum. Vi minskade också murstocken med en sten och fick därmed ca 20 cm mer plats för matbord. Den nya spisen fungerar dessutom som en avledare mellan kök och vardagsrum

Som jag nämnde tidigare har jag tappat sugen några gånger när saker strulat och man bara inte orkar ta tag i saker och köra på. Att dessutom leva i detta smärre kaos en längre tid är inte direkt uppmuntrande. Att komma hem från jobbet och kliva rakt ner i trossbotten för 4e veckan i rad tär...

Men nu har vi den stökiga fasen bakom oss och det är i sammanhanget bara lite finlir kvar. Koppla sista elen och vattnet, gjuta EPS i hallen, lägga värmeslingor, lägga sten i hallen, montera spegeldörrar i hallen, montera kök klart, måla det sista mm...

DSC_0857.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0863.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0865.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0990.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1015.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1049.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1170.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1189.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1229.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1370.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1382.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wedin och 5 till
  • Laddar…
Vilket fint golv du har lagt!
 
Nyfniken skrev:
Vilket fint golv du har lagt!
Ja bättre blir det inte, riktigt snyggt (y)
 
Tack
Det var ett jäkla slit att riva det gamla och sala rakt. Det var snett och knarrande innan. Nu är det rakt och stumt. 21 mm plyfa med 16 mm spikad ekstav på. Osmo hårdvaxolja på det. Helt klart värt det. Känns gediget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.