L
Hej
Skall bygga ett uterum med platta som går ut från vårt hus. Vårt tak skjuter ut ca 1 metet där uterummet kommer att vara. När jag mätt på lagom höjd att göra grunden på så blir det rimligt att göra den något lägre än golvet inomhus dvs ca 245 cm under takhöjd.

Nu till frågan. Om jag köper nedanstående uterum kommer hängrännorna på uterummet att ligga 225 cm ovan den nya betongplatta. Därmed går de inte att koppla samman med takets nuvarande rännor, blir detta ett problem. Kan inte gärna lägga två balkar på mitt uterum för att få upp höjden det skulle se väldigt konstigt ut. Kan ju inte heller bygga den nya grunden på 225 cm höjd då ligger den ju över dörren in i huset?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp på hur detta kan lösa sig bäst.
 
Första alternativet är väl att dra ner nya stuprör från uterummets rännor och koppla på det på dagvattenrören under marken.

Alternativ två att dra nya stuprör och leda till stenkista.

Alternativ tre att dra ner nya stuprör till en vattentunna.
 
L
Tack för svaret. Var nog lite förvirrad där vad gäller gravitationen och vattnets väg.

En följdfråga dock. Jag kommer att ha uterummet mitt på en långsida därmed kommer 2/3 delar av husets vatten rinna ner i de nya rännorna till uterummet.
Tror du det är rimligt att lägga rör under marken som avslutas vid gräsmattans dränering. Dräneringen är ny och ligger med rikliga mängder stora makadam sten samt dräneringsrör. Under altanen är det dessutom också stenkross då det varit en uteplats i sten där. Vi har inte heller någon källare i huset om detta kan vara intressant att veta.
Alternativet blir att koppla på där nuvarande takrännor leder ner men då får jag riva nylagd kantsten och förstöra rötterna till ett väldigt fint träd?

Skickar med en bild för att illustrera
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, jag antar att hela det befintliga takfallet på långsidan bara hamnar i ett enda stuprör (det du markerat "Rännorna leder ner här" i bilden ovan? Dvs att du inte har ett stuprör i varje hörn av huset?

Vart tar det dagvattenröret vägen sedan, direkt till "Brunnen", eller går det till någon stenkista eller någon annanstans? Om de går direkt till brunnen kan du ju välja om du vill leda ner de "röda" rören direkt till brunnen också, eller koppla på dem någonstans på ledningen i marken efter "Rännorna leder ner här".

Du ska helst inte leda ner dagvatten till någon dränering. Absolut inte till husets dränering iaf, jag vet inte riktigt vad "gräsmattans dränering" innebär eller var den ligger (är det de gråa strecken?), men den är väl gjord för att få gräsmattan torrare och då skulel iaf jag inte leda DIT extra vatten istället. Du vill helst att vattnet från taket ska bort till brunnen. Men dräneringen kanske kan räcka som "stenkista" om det är som du säger. En del löser ju takavattningen genom att bara leda ut vattnet ett par meter från hörnet och släppa det på marken där, och det funkar för dem.

Jag hade nog perosnligen helst lagt rör till brunnen dock, bara sett till att ha fall på ledningen och undvika alltför tvära krökar där det lätt kan bli stopp, annars är man ju ganska fri i dragningen och kan undvika träd mm.
 
L
b8q skrev:
OK, jag antar att hela det befintliga takfallet på långsidan bara hamnar i ett enda stuprör (det du markerat "Rännorna leder ner här" i bilden ovan? Dvs att du inte har ett stuprör i varje hörn av huset?

Vart tar det dagvattenröret vägen sedan, direkt till "Brunnen", eller går det till någon stenkista eller någon annanstans? Om de går direkt till brunnen kan du ju välja om du vill leda ner de "röda" rören direkt till brunnen också, eller koppla på dem någonstans på ledningen i marken efter "Rännorna leder ner här".

Du ska helst inte leda ner dagvatten till någon dränering. Absolut inte till husets dränering iaf, jag vet inte riktigt vad "gräsmattans dränering" innebär eller var den ligger (är det de gråa strecken?), men den är väl gjord för att få gräsmattan torrare och då skulel iaf jag inte leda DIT extra vatten istället. Du vill helst att vattnet från taket ska bort till brunnen. Men dräneringen kanske kan räcka som "stenkista" om det är som du säger. En del löser ju takavattningen genom att bara leda ut vattnet ett par meter från hörnet och släppa det på marken där, och det funkar för dem.

Jag hade nog perosnligen helst lagt rör till brunnen dock, bara sett till att ha fall på ledningen och undvika alltför tvära krökar där det lätt kan bli stopp, annars är man ju ganska fri i dragningen och kan undvika träd mm.
Tack för ditt svar. Jag gjorde inte en helt tydlig karta. Japp det stämmer att vattnet bara rinner av från en sida till brunnen. Denna brunn (tror det heter dagvattenbrunn) leder bort allt vatten från huset, tomten och stuprännornas. Den går vidare till gatans ledningar så det är inga problem om jag kan koppla på där. Problemet är att dra fram dit utan att offra gräsmattan. Hur djupt behöver jag gräva? räcker det att jag håller någon cm lutning per meter eller finns det rekommendationer på djup?

Håller med om att det kan vara dumt att lägga den mot gräsmattans dränering men tänkte eftersom den är djup och har väldigt mycket sten runt så kanske den kan svälja det?

Finns det några regler för dränering som man skall rätta sig efter?
 
Dagvattenledningar behöver inte ligga djupt alls, det räcker med ett par dm, och ett fall på minst 1 cm/m.
 
L
b8q skrev:
Dagvattenledningar behöver inte ligga djupt alls, det räcker med ett par dm, och ett fall på minst 1 cm/m.
Tack för all hjälp. När jag skall gräva ner rören behöver jag fylla med grus runt eller kan de bara grävas ner i jorden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.