Köpt hus. En av ägarna vill plocka ned parabolen och kablarna vid flytt. Vad gäller? Får man göra så?
 
Om parabolen har ingått i huset och suttit på plats vid budgivningen och ni inte kommit överens om nåt annat får inte ägarna ta med sig den om inte du väljer att låta dom göra det.
 
Ok skickat ett sms till ägaren att mäklaren får kolla upp detta. Ägaren hävdsr att det tillhör hennes sambo som satt upp detta och han, äger inte huset. Vi bor ju bara 3km från varandra och det är ett litet samhälle. Läst på många ställen att parabol, kablar ingår men att dekodern är en gråzon.
 
P
Själv skulle jag inte bry mig så värst om de vill ha sin parabol. En ny kostar ju inte många kronor och jag skulle få välja det jag ville ha och inte någons gamla uttjänta.

Men rent sakligt så borde den tillhöra huset.
 
Det är draget kablar och så till 4 rum både på övervåning och undervåning paraboken är inte så gammal. Han vill ha 1000kr för kablar och anslutningar. Jag har av godhet erbjudit 1000kr för allt.
 
Redigerat:
Jag anser att parabol, kablar och anslutningar tillhör huset. Som du har köpt.

Om det var viktigt för säljaren att få behålla allt så skulle han/hon plockat bort hela härligheten innan huset såldes eller sagt till mäklaren att informera köparen om att det ska tas bort eller erbjuda köparen att köpa parabolen. Man kan inte komma i efterhand och säga att det inte ingår eller vilja ha betalt.
 
Ja om säljaren har sålt huset med sambons fast monterade prylar så får väl säljaren kompensera sin sambo för det. Det är inte köparens problem.

Men som sagt, jag tror att du oftast får parabol och tom. montering gratis när du öppnar abonnemang. Så 1000 kr tror jag är ett överpris.
 
Såvitt jag förstått ingår parabolen i köpet, medan du själv måste bekosta en dekoder.
 
Göran.W
Parabolen ska ingå om inget annat angetts.
En sak som missats här är om säljaren vill ta den med sig kan man kräva att säljaren återställer allt dvs tätar alla hål efter kabeln och spacklar alla hål och målar sen och då även hålen efter kabel klammern.
Dom kan ju inte liksom bara riva ner det och lämna en massa hål som ni definitivt inte köpt.
Att betala för den finns inte på kartan.
Låt mäklaren förklara att den ingår i köpet eftersom det inte angetts något annat.
 
Magnus Lindberg skrev:
Det är draget kablar och så till 4 rum både på övervåning och undervåning paraboken är inte så gammal. Han vill ha 1000kr för kablar och anslutningar. Jag har av godhet erbjudit 1000kr för allt.
Jag skulle ALDRIG komma på tanken att trä bort kabel ur ett hus. Begagnade kablar sätter man i princip inte tillbaks och det är ett stort jobb med tanke på vad ny kabel kostar. Att köpa en 100m-rulle åt förre ägarens sambo för en femhundring eller mindre är en bättre lösning för alla parter. Parabolen kostar bara ett par hundra ny, och plockas den bort måste både den gamla och nya justeras in.

Ofta tror man paraboler är dyra saker. Men inte ens nya kostar de många hundra inkl. LNB, och har de suttit uppe om så bara något år är de definitivt begagnade. Och som sagt - kablarna är helt befängt att dra ur med tanke på vad nya kostar. Även uttagen blir snabbt begagnade, och är heller ingen större kostnad. Är det inga uttag utan bara kontakter/pluggar som du avser med "anslutningar" är det ekonomiska värdet av begagnade sådana noll.

Om det är tveksamt om parabolen får tas med, så är det bara förnamnet när det gäller uttag och kablar. I synnerhet om de är installerade genom väggar och t.o.m. uppskruvade på väggen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Parabol som är monterad är en fast installation och följer fastigheten om den var monterad på visningen och skrivningen. Fast monterad utrustning tillhör huset, det gäller all fast monterad utrustning och då menas tex belysningsarmaturer mm.
Det kan givetvis ök att vissa saker inte ingår men det skall tydligt framgå i prospekt och även påpekas vid visning så inget tvivel råder vid affär.
 
Är det så självklart att parabolen utgör tillbehör till fastigheten? Skulle det vara bara för att den anbragts på byggnadens fasad/tak? En parabol passar ju i vart fall inte klockrent in i uppräkningen av vad som hör till byggnaden enligt 2 kap 2 § JB.
 
j.f.s
När det gäller listan som finns i jordabalken tror jag att man mer få ta fasta raden //.. Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom ..//.

Så här säger två större aktörer om parabol/tv-antenn.

Svensk fastighetsförmedling (http://www.svenskfast.se/kop-via-oss/fragor-svar/):
Vad ingår i en fastighet?
Det finns dels fastighetstillbehör t ex byggnader, ledningar, stängsel, flaggstång, oljetank, buskar och träd etcetera och dels byggnadstillbehör t ex badkar, duschkabin, toalett, tvättmaskin, torkskåp, torktumlare, spis, kyl, frys, garderober, TV-antenn, parabol, tjuvlarm, fönstergaller, hatthylla och porttelefon etcetera

Om inget annat avtalats mellan säljaren och köparen ingår fastighetstillbehör och byggnadstillbehör i köpet.


Länsförsäkringar fastighetsbyrå (http://www.lansfast.se/media/1145/fast-och-los-egendom.pdf)

Man bör också som säljare vara medveten om, att utvecklingen går i den riktningen, att fler och fler föremål kommer att räknas som fastighetstillbehör. Ett exempel härpå är parabolantenn. När kabel-TV var en ovanlig företeelse i svenska hem räknades parabolantennen till lös egendom, medan den numera enligt avgörande från Högsta domstolen får anses vara tillbehör till fastigheten.

När vi sålde vårt hus var vi väldigt tydliga med att larm och frysbox inte ingick i köpet. Det var dock som tidigare nämts redan upptaget i objektbeskrivningen.
 
Redigerat:
Det passar kanske inte klockrent på exemplen, men de är just exempel på vad man menar i den mer allmäna texten i början av den paragrafen. Och det passar bra in i den beskrivningen.
 
jag säger absolut inte att det är fel - har inte full koll på detta, men det brukar ju å andra sidan inte heller mäklare ha :)

Men om parabol och hatthylla skulle räknas till tillbehör till byggnaden ser jag inte varför inte en femtiotums-TV som var fastskruvad med stativ i väggen skulle räknas dit också. Den är ju minst lika ägnad för stadigvarande bruk som parabolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.