Vi har ett hus från ca 1850 och har nu skrapat bort all plastfärg på träfasaden. Det är dags att börja måla med linoljefärg men lite här och där i panelen finns spikar som kommer att synas. Vi byter ut alla locklister så de är inget problem. På knutar och lite här och där i panelen finns dock rostiga spikar. Vad ska jag göra med dessa? Har fått rådet att spika in dem med en dymmel och sedan täcka med spackel - är det bra? Är det i så fall Rubinol som gäller?

Mycket tacksam för svar här eftersom vi har väldigt få att rådfråga i omgivningen.
 
Det känns överdrivet. Om inte spikarna är superrostiga skulle jag nog grunda spikhuvudena med rostskyddsfärg (linoljebaserad) och sen måla med linoljefärg som vanligt.

Om du skall "spackla" något (sprickor, hål och liknande) så skulle jag rekommendera linoljekitt.
 
Tack för svaret! Spikarna är väldigt rostiga. Det är lätt att slipa av rostet men räcker det att jag gör det + rostskyddsfärg.
 
Jag hade nog testat först med enbart linoljefärg. Jag har ju målat ett plåttak med enbart järnmönja som ju är en linoljefärg. Inge rost har kommit fram på 5 år. Gångjärn mm på fönster målar då inte jag med nån speciell rostskyddsfärg. Om det rostar igenom så är det väl bara att prova nått annat då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.