Såg liknande trådar men inte på min nivå så jag gör en egen.
Håller på och bygger ett litet hobbyrum i källaren. Har just kommit på att jag kan bygga in högtalare i väggarna. (Det här är ju enda rummet i hela huset där jag får göra precis som jag vill ;))
Min plan är att skaffa några lösa element och sedan bara skruva fast de i OSB skivorna som jag har som väggar. kan detta fungera? Väggen ska ju vara isolerad så jag klurar även på om man ska regla och skippa isolering precis vid högtalarna för att kanske få en liten gnutta mer resonans. Har någon koll på detta och några bra tips att ge? Om jag nu skippar isolering just runt högtalarna, påverkar detta då värmen i rummet mycket? tror det brukar vara runt 10 grader utanför det nybyggda rummet på vintern. Tacksam för tips och ide'er. Ide'n om högtalarna fick jag nyss så jag har inte hunnit tänka så långt.
 
Jag har inbyggnadshögtalare med volymkontroll inbyggd i väggen i hallen på övervåningen. Dessa är kopplade till en reciever i teknikrummet. Jag har gjort som du beskriver men i mitt fall handlar det om innerväggar.

Om du kan göra vad du vill i rummet så ställ dit ett par golvhögtalare istället. Mycket bättre ljud.
 
Det är en yttervägg/innervägg. väggen sitter inomhus i källaren fast den är isolerad eftersom resten av källaren kommer vara kallare. Ett rum i rummet kan man säga. Jag ska ha så otroligt mycket gammalt skrot å elektronikkomponenter å gitarrförstärkare och fan vet allt på en väldigt liten yta så jag får nog inte plats så bra med ett par vanliga på golvet. Var dina inte inbyggda i lådor? sitter de direkt i väggen?
 
De sitter direkt i väggen utan lådor, men de är mest för att lyssna på radio och musik på försiktig volym.
 
Börja med att se ut ett par vettiga högtalare.
Oftast finns det angivet rekommenderade lådvolymer, sen är det ju enkel matte att veta hur stor låda du ska regla upp.
(för jag tycker att du kan kosta på dig det när du ändå håller på;))
Ambitionsnivån får avgöra om du vill täta skarvarna och staga fram/baksida med ytterligare skivor/tunnare reglar.
Slutna lådor brukar man (åtminstone "på min tid") fylla upp med dämpull, och det borde väl isolera hyggligt iaf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.