Hej allesamman!

Nyreggad här, men har följt forumet under lång tid :)

Jag har blivit med nytt hus som (o)turligt nog saknar bastu, så jag kan jag göra precis hur jag vill.

Ek är ju så väldans vackert och som tur är har jag några hundra kubik liggande, så varför inte göra en vedeldadbastu av ek?

Tanken är att göra stockar som är cirka 100x200 med någon snygg profil och sedan göra bastun åttakantig. Lavar av asp och även så ryggstöden så man inte kommer åt eken med ryggen.
Har en del spillbitar liggande som hade passat perfekt att göra till ett ekgolv med spygatt mitt i golvet. Men vad tror ni om ekgolvet. Kan det bli för varmt att gå på?

Min förra bastu hade bara trallgolv, så var det ungefär vanlig rumstemp vid golvet. Men tanken här är ju ett slutet rum, med bara vanlig in/ut-luft.

Taket är tänkt att bli belagt med sedum.

Några idéer och tankar?
 
Tycker du ska köra på med din ek-bastu.
Bastugolv blir aldrig varma utan material från ungefär midjehöjd och uppåt.
 
Jag skulle hållt med dig fram till idag. Var i en bastu som hade klinkergolv och dom var faktiskt riktigt heta att gå på. Men det är första gången jag varit med om det. Både våran egen och svärmors bastu har klinkergolv och dom blir aldrig heta.

Tycker det låter som en rolig ide att göra en stockbastu av ekstockar. Den blir säkert fin.
Vi väntar på byggbilderna
 
Kan det möjligtvis vara så att in-ventilationen i er bastu sitter lägre än i den med varmt golv?

Ska försöka komma igång denna veckan med att gjuta plintar, om vädret håller i sig.
 
Precis som TS skriver har nog detta med ventilationen att göra. Sen är det nog skillnad på offentliga anläggningar, som är på hela dagarna, och en privat, som man värmer några timmar. Hur kaminen strålar ut värmen måste också påverka, kanske finns det modeller som avger mindre värme nedåt, eller kan placeras högre?

Jag har hört att rekommendationer för ventilation är helt olika mellan finska och svenska (Tylö?) el-bastuaggregat. Finska rekommendationer syftar till att minska temperaturgradienten, medan svenska rekommendationer förstärker dessa temperaturskillnader. Nu kommer jag inte ihåg var skillnaden låg, men det var inte bara höjd, utan även hur till- och frånluft placeras. Det blir ju något annorlunda ifall man har vedeldad kamin som tar luft från bastun, men om kaminen tar friskluft utifrån så bör principerna bli detsamma som med elaggregat.
 
Det kan säkert ha med ventilationen att göra. Vet inte hur den var gjord där som golvet var varmt. Bastuspisen var väldigt nära golvet kan nog vara det som påverkar också. Det var ingen offentlig bastu som varit på hela dagen men ganska länge hade den nog varit på. Har aldrig tidigare varit med om det fast jag har varit i simhallar som haft bastun på hela dagen
 
Tror att det vanliga är att man sätter tilluften ovanför aggregatet i finland. Det gör att den kalla luften rasar igenom aggregatet och värms upp istället för att ge ett kallt golv.
 
Kalluft rasar nog inte genom ett aggregat som håller flera hundra grader i temp. Dock riktig att tilluft ofta tillråds att placeras över stenmagasin. Ofta är grunden till detta att aggregat i fråga inte har nog genomströmning av luft (stängt nedtill tex)
Andra grunden är maskinell ventilation i moderna hus.
Golvet blir ofta varmt om man inte har nog friskluft in till bastun, har upplevd detta i några bastun och då är det ofta tex en tätslutande dör mot golvet. då blir golvet överupphettat i en bastu som har låg temperaturgradient mellan golv och övre delar av rummet.
MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.