Hur gör jag, för att lättast, fräsa in mina VP-rör i timmerväggen?
Handöverfräs? Motorsåg? Något annat?
Hur gör jag för att ta mig från undre våning, upp till andra våning med rören? Tak och golv skall vara intackta under och efter ingreppet.

//Marie
 
Genom golvet finns det nog bara borrmaskin som hjälper. Gaderober klädskrobbar och liknande platser är bra
 
Iofs inte fräst in i timmer, men in i en vanlig brädvägg har det funkat bra med en motorsåg. Jag använder en ganska liten black & Decker. Det känns säkrare än att använda en alltför kraftig såg.

Det är svårt att hitta arbetsställningar som känns helt säkra. Jag brukar försöka att först följa det tänkta spåret i en arbetsställning och låta maskinen "provkasta" (avstängd alltså), så jag får en bra uppfattning om att inte stå i ett farligt läge.
 
Handöverfräsen är väl bäst för detta jobb. Ingen kastrisk och ett hyffsat snyggt spår. Doch får man handjaga lite i ändarna
 
Jag har använt cirkelsåg, då kan man ställa in djupet också, likadant som på en handöverfräs.
Kör två paralella spår, sedan är det bara att arbeta med ett stämjärn för att ta bort det som blir kvar i mitten av dom båda spåren.
 
Jag tror jag testar med handöverfräsen först... Annars så lät ju inte cirkelsågen som en dum ide heller! jag får väl testa mig fram. Tack för snabba svar! :)

 
ska de bli nåt gjort för dan så är det kedjesåg som gäller.........billigt med kedjor i förhållande till frässtål o klingor o hög avvärning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.