Vi kan säga så här om du är nöjd med ditt system så är det väl bra. Jag skulle/har inte valt att koppla som du förspråkar. Troligen har du eldat med ved tidigare och hade DÅ helt rätt system med acctankar.

Värmepumparna går bäst med rätt mängd vatten i systemet och värmer till inställd temp enligt kurva oas mängd vatten.

Att använda 750liters acctankar som radiatorer är varken ekonomiskt eller optimalt med tanke på storleken.
Det blir ju ganska sega radiatorer.

Antal starter under viss tid brukar oxå vara begränsat i nya pumpar.
Mitt tips är att prova att koppla förbi dina acctankar och testa så tror jag nog att du har pengar att spara.
Tror inte jag kan/orkar förklara så mycket mer... Gör som du vill.
 
Jag har haft min vp kopplad direkt mot radsystemet tidigare med en 175 liters knäpptank i systemet eftersom jag trodde att det skulle bli fel med för mycket vatten men nu vet jag bättre. Att använda tankar som radiatorer spelar ingen roll det kostar lika mycket för vp att tillverka 1 kw och hur den levereras via rören eller radiatorer eller tankar spelar ingen roll så länge den hamnar på rätt ställe. Jag använder inte mina acktankar till att lagra varmt vatten dom har shunten helt öppen och den värme vp jobbar med går direkt ut till radiatorerna. Jag har kört usb loggning varje dag sen vp installerades så har hyffsad koll på starter och mellan vilka temperaturer vp jobbar i förhållande till framledningens börvärde. Jag förstår att du inte kan förklara varför det skulle vara oekonomiskt om man redan har tankar. Ska man köpa en ny anläggning finns ingen anledning till så stora tankar det kostar bara mera man kan få bra drift med betydligt mycket mindre tank eller tom utan om man väljer lite mindre vp och har ett bra radiator system som inte knäpper efter vv beredning. Att förlita sig på att antalet starter är begränsat i styren blir riktigt fel många vp har min 10 min mellan starterna blir många per år det. Har man för lite vatten volym måste vp värma högt över bör när den går och tempen får sjunka lågt under bör för att få rimligt med starter vilket jag tycker är max 1 per timme när det är som sämst. På en Nibe eller Thermia är det gradminuterna som styr start stop min tiden mellan starterna ska inte användas det blir fel.
 
smurfen72 skrev:
Då kan du förklara vad som inte är bra hos min anläggning har 3 st parallelkopplade acktankar 1 st 500 liters samt 2 st 750 liters och en 8kw 1245 kopplat mot 500 liters tanken och jag stänger inte av dom andra vid vp drift. Min vp räknar gradminuter och det funkar bra annars är det nog bara Nibe och Thermia som använder sig av gradminuter vad jag vet.
Antag att det behövs värmetillskott under morgontimmarna. Nu måste vp värma 2000 liter vatten ett antal grader. Sedan går solen upp och det blir varmt ute. Nu behövs det ingen mer värme och där står du med 2000 liter varmvatten vars energi slösas bort. Nästa morgon är vattnet kallt, och så börjar det om igen.
 
  • Gilla
biobygget_se
  • Laddar…
biobygget_se skrev:
Det kostar att hålla vatten varmt så det spelar ju ganska stor roll hur stora tankar du har.
Om du ska värma dom med värmepumpen ja, men dockar du acktankarna mot CTC så tar den ju bara från dom så länge dom är varmare än vad pumpen behöver, sedan är det ingen cirkulation mellan de båda och då kan acktankarna svalna bäst de vill.
 
mycke_nu skrev:
Antag att det behövs värmetillskott under morgontimmarna. Nu måste vp värma 2000 liter vatten ett antal grader. Sedan går solen upp och det blir varmt ute. Nu behövs det ingen mer värme och där står du med 2000 liter varmvatten vars energi slösas bort. Nästa morgon är vattnet kallt, och så börjar det om igen.
Låter ganska logiskt.
 
Nu hänger du inte riktigt med. Dels använder jag inte eltillskott har ju stor tank så en stor vp är ok till litet hus. Skulle jag använda eltillskott går det inte in för att vp inte orkar på nån timme man måste ge den chansen att beta av gradminuter med kompressorn först och ligger framledningen 2 grader under bör i nån timme blir det inte kallt inne för det. Men det största felet är att du tror att vp värmer hela tanken innan framledningen stiger vp tar vatten från botten och värmer det ca 7 grader och sen går det in i toppen på tanken och ut på rad systemet vilket gör att vp måste inte värma 2000 liter vatten innan framledningen stiger. Skulle man koppla en 2000 liters tank med knäpptanks inkoppling typ bula på röret då blev det nog konstigt men en arbetstanks inkoppling som jag har funkar alldeles utmärkt. Jag har rad returen direkt till botten på tanken vilket gör att ingående till vp ofta är kallare än rad returen vilken brukar stiga ca 5 min efter kompressor start. 2000 liter vatten som värms 2 grader innehåller bara ca 4600 watt så det är inte så mycket lagrad energi vi pratar om. Har ca 200 - 300 starter per vinter månad så den går ju inte bara 1 gång per dag och vill jag ha fler eller färre starter så går det att justera med gradminuterna.
 
  • Gilla
väster skogsta
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Nackdelen med Ctc är att dom inte drar nytta av tanken vilket är riktigt dumt när den finns där framförallt med Ctc som brukar kunna få lite många starter en viss del av året.
Det där får du gärna utveckla, tanken nyttjas väl hela tiden? antalet starter beror ju på hur resten av systemet ser ut med den skillnaden att shuntat system inte blir lika känsligt för systemets uppbyggnad.
 
Så jag kanske ska koppla en vp på radiatorna och använda vedpannan och acktankarna till tappvarmvattnet!
Då kanske jag inte behöver en större modell.
Jag har sittbadkar som jag inte vill vara utan :)
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Hur länge kompressorn sedan håller får vi se, än så länge är det bara 4500 starter och 17 500 timmar.
Från vilken datum är detta ? (uppstarten) :confused:
 
blackadder skrev:
Det där får du gärna utveckla, tanken nyttjas väl hela tiden? antalet starter beror ju på hur resten av systemet ser ut med den skillnaden att shuntat system inte blir lika känsligt för systemets uppbyggnad.
Ctc nyttjar ju sin egen tank men inte den ev tank den är dockad mot. Shuntat system tex Ctc är bra om man tex har knäppkänsligt system och inte har plats för tank. Antalet starter på en Ctc beror inte på resten av systemet eftersom framledningen är konstant sker ingen överladdning i husets rad system endast i tanken som hör till vp. Där vp jobbar upp tempen 5 grader över framledningens börvärde och sen stoppar och startar när tanken sjunkit till samma som framledningens börvärde. Vill man ha mindre antal starter får man ändra hur högt den ska värma men det ger sämre cop att värma till högre temp. Ctc lösning ger normalt 2,5 grader högre medeltemp som vp jobbar med vilket ger lite sämre cop.
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
roland53 skrev:
Från vilken datum är detta ? (uppstarten) :confused:
Januari 2011. Pumpen går i princip kontinuerligt dec-feb. Stannar bara vid elavbrott.
 
Har hört att en kompressor är beräknad att hålla runt 70000 tim men vet inte om det stämmer.
 
Ja, jag har också hört det, men frågan är om det även gäller inverterpumpar.

Min har i alla fall gått 17500 timmar (4800 h/år) med i snitt 50% last.
 
Utan att jämföra andra parametrar så går
min NIbe 1235-6 (on/off) 1,850 tim/år men har å andra sidan 6.800 starter per år.
Inbillar mig att en mjukstart är borde vara till fördel i mitt fall-
Möjligen är det installerad. Vet ej - borde undersökas :D

Ja,ja 2 olika typer av kompressorer. Skall bli intressant att se vem som får köpa ny kompressor först.;)

(men 2 anläggningar gör ju ingen tillförlitlig statistik :rolleyes:)
 
smurfen72 skrev:
Ctc nyttjar ju sin egen tank men inte den ev tank den är dockad mot. Shuntat system tex Ctc är bra om man tex har knäppkänsligt system och inte har plats för tank. Antalet starter på en Ctc beror inte på resten av systemet eftersom framledningen är konstant sker ingen överladdning i husets rad system endast i tanken som hör till vp. Där vp jobbar upp tempen 5 grader över framledningens börvärde och sen stoppar och startar när tanken sjunkit till samma som framledningens börvärde. Vill man ha mindre antal starter får man ändra hur högt den ska värma men det ger sämre cop att värma till högre temp. Ctc lösning ger normalt 2,5 grader högre medeltemp som vp jobbar med vilket ger lite sämre cop.
Du får ursäkta om jag tjatar men jag vill bara lära mig skillnaden mellan olika system.

Hur skulle en oshuntad värmepump jobba vid det scenariot du beskrev ovan? är det ett litet system blir det väl många start och stopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.