Hej,

har ett par frågor gällande elradiator från nobö. Se nedan bild.

1. Termostaten har två reglage, en grön och en röd. Vad är tanken/funktion med det? Det är inte kopplat till någon central som kan styra tex dag eller natt.

2. Det finns två strömbrytare. Ena märkt I och andra märkt II. Är det bara olika effektlägen? Hur mycket effekt kan skilja mellan lägena?

3. Har någon koll på hur gammal detta element är? Kan det vara idé att byta till nyare?

Kanske nån sitter på en användarmanual :)

elradiator.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skulle kunna vara att det två reglagen indikerar att elementet kan kopplas in med central nattsänkning. Det kan också vara så att man ändrar mellan de två temperaturerna med reglaget "II" på sidan. Vad det skall vara bra för vet jag inte, men jag har sett sådan funktion på andra element.

Jag vet inte hur gammalt det är, men det är elektronisk termostat. Om det fungerar och inte är repigt eller buckligt finns ingen orsak att byta.
 
  • Gilla
greef
  • Laddar…
Stort tack för svaret!

Skulle kunna vara så att det är förberett för nattsänkning, kanske är den troligaste teorin.

Knapparna I och II verkar inte ha något att göra med tempraturreglagen. Någon annan som sitter på svar?
 
Om jag minns rätt, satte in en likadan i svärmors sommarstuga för 20 (?) år sedan ...

I/II knappen är full eller halv effekt, blir inte lika varmt på ytan vid halv effekt.

Gröna och röda reglaget är för nattsänkning om det styrs externt. Vill minnas att det finns en lucka vid knapparna där det gick att plugga in en modul för det, Nobö var tidiga med det. Finns inte den modulen är det röda reglaget som gäller.
 
  • Gilla
greef
  • Laddar…
Såna där installerade vi drösvis av när jag jobbade på elfirman. I/II är effektreglage, dubbelreglaget, den gröna delen, är för nattsänkningIlågtemp om jag inte minns fel. Det fanns ett för tiden ganska avancerat styrsystem att köpa till dessa radiatorer, kika på sidan så ser du en lucka där det gick att plugga in en mottagarmodul som kunde styras från en central styrenhet, dela upp huset i värmezoner osv, kunna sänka temperaturen i vissa rum.
 
  • Gilla
greef
  • Laddar…
Kanon!

Ser luckan på sidan av elementen så det stämmer bra.

Tack för alla svar! Uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.