Jag kan läsa på kommunens hemsida "Alla mätuppdrag utförs med hjälp av GPS eller totalstation"
Och man hänvisar till Lantmäteriet vid juridisk gränsutsättning. Som rubriken lyder, hur exakta är det gps-verktyg de använder?
 
Tja, jag pratade med en lantmätare, och han menade att det var på millimetern.
 
Mikael_L
Jag har också pratat om det med han som satt ut vårt hus.
Han sa att om gps-en får långtidslogga någon timme och sen efter mätningen justerar man med bankorrektiondata från satelliterna så blir det max en cm fel, typ.
Mer fel i höjdled blir det dock.
 
Totalstation är väl mm-precision, GPS om utförd rätt med all tillgänglig teknik cm-precision.

Kjell
 
Både GPS och totalstation behöver ju referenspunkter med kända koordinater. För GPS är det en kombination av satelliternas position och kända stationer på marken, som Swepos-nätet. För totalstationen är det lokala stompunkter man måste mäta mot.

Så även om mätprecisionen i utrustningen ligger på mm, så beror resultatet även på hur bra stompunkternas koordinater är bestämda. I praktiken skulle jag vilja hävda att resultatet från totalstationsmätning hamnar på 1-3 cm och från GPS på 2-5 cm i normala situationer.
 
Förutsatt att du har fri sikt mot himlen och inga stora byggnader eller liknande som stör har du en noggrannhet på 10-20mm i höjdled med en Gps med nätverks-RTK. Lite bättre noggrannhet i xy-led.
 
Toppen med alla svar! Då behöver man inte oroa sig :)
 
Mikael_L
b8q skrev:
Både GPS och totalstation behöver ju referenspunkter med kända koordinater. För GPS är det en kombination av satelliternas position och kända stationer på marken, som Swepos-nätet. För totalstationen är det lokala stompunkter man måste mäta mot.

Så även om mätprecisionen i utrustningen ligger på mm, så beror resultatet även på hur bra stompunkternas koordinater är bestämda. I praktiken skulle jag vilja hävda att resultatet från totalstationsmätning hamnar på 1-3 cm och från GPS på 2-5 cm i normala situationer.
Jag reviderar nog mitt svar lite. När jag tänker efter så sa han nedåt 1 cm i bästa fall. Vanligtvis var det nog någonstans i runt 1-5 cm.
Och sen frågade jag ifall det kunde ha med våglängden på GPS-signalen som satte den absolut bästa möjliga precisionen.
(Då våglängden på GPS-frekvenserna ligger i häraden 2 dm)
Men det visste han inget om.
 
Det är ganska komplext, professionella GPS-mottagare mäter dels på bärvågen, dels på signalen. Och det brukar vara flerfrekvensmottagare som tar emot flera signaler på olika frekvenser (L1 och L2). Dessutom tar man ofta emot signaler både från GPS och Glonass (ryska satelliter). Snart är Europas system Galileo i drift, och Kina har också ett system.

Ibland har man fått bättre resultat när man använt flera system, men ibland har det blivit bättre när man prövat med enbart GPS och struntat i Glonass-signalerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.