I installationsmanualen föreskrivs att man skall ställa aggregatet på en markisoleringsskiva, så jag köpte en sådan av XPS, dvs styv cellplast:
http://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps300-p16474

Sen kom jag på andra tankar, och tyckte att den verkade vara för styv för att isolera mot stomljud. Därför rotade jag reda på en rulle brandisoleringsmatta för imkanaler, som jag hade liggande. Nu står aggregatet och vickar i stället.

Vilken typ av markisoleringsskiva skall man egentligen använda? Jag behöver förstås bara en.
 
Tack! Jag antar att det fungerar även med 75 mm, eftersom 50 är slut på min lokala Bauhaus? Underlaget är golvspånskiva skruvad i stommen, enligt installationmanualen.
 
Lär fungera lika bra med 75mm, man vill ha en "mjuk" skiva men inte så lätt att den kommer i vibration själv.
 
Jag köpte en skiva på Biltema som tror används för isolering av motorrummet i t ex båtar. Det är hårt skumgummi med folie på ena sidan.
 
Då testar jag Biltemaskivan och förbereder mig för att kunna byta skiva genom att lyfta aggregatet genom att montera spännband och ögla ovanför. Det är duktigt trångt i utrymmet, så jag tar alla mm jag kan få. Tack för tips och råd!
 
Patrick E skrev:
Jag köpte en skiva på Biltema som tror används för isolering av motorrummet i t ex båtar. Det är hårt skumgummi med folie på ena sidan.
Markskiva av stenull som redan skrivits är det som gäller men biltemas matta för motorrum är faktiskt bättre kortsiktigt, med tanke på att den är betydligt vänligare i och med materialet. Hur långtidseffekterna är återstår väl att se men jag vet flera 6-7 år gamla mattor som inte sjunkit ihop helt
 
Mitt Heru står på en 70mm S80 frigolitskiva, på govspån skruvlimmat på träbjälklag. Inga problem med stomljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.