Min häck börjar bli så pass hög/vid/spretig att jag inte orkar hålla efter med sekatören.. så jag tänkte investera i en häcksax.. men vilken ska jag ta? jag har vintergrön liguster.. ca 25m häck...

/J
 
Jag brukar köpa häcksax(-ar!) på statoil eller närmaste billigaste försäljningsställe. De brukar inte bli långlivade hos mig. Stöld i garaget två gånger (då togs enbart trädgårdsattiraljer) eller så kör man saxen rätt in i trådstaketet.

Men för att klippa en liguster på 'vettig' höjd kan du faktiskt klara dig med en ganska billig elhäcksax.
 
Jag köpte en variant med sladd på biltema för tre år sedan och så lång tid så har den iaf klarat 30m ligusterhäck och 1 klippning på en 50m lång syrénhäck.

Bättre finns garanterat, men den verkar fungera.
 
neiden skrev:
Min häck börjar bli så pass hög/vid/spretig att jag inte orkar hålla efter med sekatören..
Förutom elhäcksax är en vanlig konventionell handdriven häcksax faktiskt också ett måste ... Och för denna ska du definitivt välja god kvalitet så den kostar troligen mer än en eldriven :cool:. En sekatör för häckklippning ;D ;D ;D - nää.

Långa häckar klipper man (naturligtvis) med eldriven häcksax. Men vissa partier blir snyggare med manuell sax - slutkanter etc. Och ska man vara väldigt petig blir en manuellt klippt häck mycket snyggare eftersom elsax river sönder grenarna. Med en god manuell klippning blir skären finskarpa (om man regelbundet slipar saxen) och man kan få upp en ganska snabb klipprutin om man lossar lite på skären så att saxen schwizzar lättare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.