Jag är i behov av en röjsåg/trimmer (vad är skillnaden?). Jag har en rätt stor industritomt att hålla efter och längs diverse väggar, kanter, nära träd etc kommer jag ej till med gräsklipparen. Jag kommer uppskattningsvis att använda maskinen 6 ggr/år (gräset/ogräset/nässlorna blir alltså ganska höga mellan klippningarna). Jag behöver ej kunna montera "riktig" sågklinga utan det räcker med tråd. För grövre saker tar jag motorsågen.

Är i ärlighetens namn inte särskilt intresserad av detta utan till skillnad mot de flesta andra verktygsinköp är det bara ett nödvändigt ont...Trots det vill jag ej ha något som inte håller/inte startar. Däremot behöver jag inte heller otroligt mycket kraft eller finesser. Lånade en jättefin husqvarna som gjorde jobbet galant, men den kostade runt 10K, vilket känns alldeles för dyrt för något som jag inte tycker är roligt...

Krav:

Bensin (230V går bort, batterier känns lite kortsiktigt o synd på en maskin som används så lite)
Sele
Kvalitet - ska starta och hålla.
Enkel frammatning av tråd.

Behövs ej:
Kapacitet för röjklinga
 
Är glad för stihls prylar generellt. Tittade på deras sida och undrar om en FS87 (de kallar den en stark trimmer till skillnad fråpn 130 som kallas röjsåg) inte skulle passa bättre för mig. Har du någon uppfattning om själva kvaliten är bättre på 130 än 87?
 
Kvalitén är nog densamma, det är ju i stort sett samma maskin, men med lite mindre cylindervolym.

Har själv en FS 130, och tycker att den alltid har varit svårstartad.
Men jag har nog svaga armar :(

Men när jag väl fått igång den är det en verklig arbetshäst.
Kör nästan bara med den trekantiga slyklingan.
 
D09
KnockOnWood skrev:
Kvalitén är nog densamma, det är ju i stort sett samma maskin, men med lite mindre cylindervolym.

Har själv en FS 130, och tycker att den alltid har varit svårstartad.
Men jag har nog svaga armar :(

Men när jag väl fått igång den är det en verklig arbetshäst.
Kör nästan bara med den trekantiga slyklingan.
Tycker min startar perfekt. :)

Läste innan att den kunde vara svårstartad men lätt så in i bomben om man pillar lite på gasknappen samtidigt :)

Invigde slyklingan nyligen och den tar verkligen :)

Kanske fel men jag gick på lite grövre men tjoff så var det av =P

Ska på med röjklingan snart och öva lite så snart jag får tid över :)

Edit, ingen kunskap om andra stihlröjsågar

Bara att aldrig mer köpa kinaskit
 
Införskaffade mig en Husqvarna 345FR i somras och har mest röjt gräs, men även lite sly. Kanske lite överdimensionerat, men jag har tänkt att även ta lite busk med den framöver.
Mycket nöjd hittills, finns kraft så att det räcker och blir en hel del över. Slyklingan är riktigt bra om det är lite tjockare och äldre gräs, eller om det är mycket nässlor och liknade. Snöret äts upp rätt så fort i sånt material...

Selen är ett stort plus, skön för axlarna och lätt att koppla dit/loss sågen, men Stihls ser också bra ut..
 
M
Jag har en Jonsered RS44 som är 15 år gammal och startar väldigt lätt fortfarande, används 30-50 timmar/tankar per år. Jag är förvånad över driftsäkerheten hos den då den bara går och går och går. En begagnad sådan kan du finna för en billig peng och om du lämnar in den för genomgång och kanske en förebyggande förgasarrenovering så behöver du nog inte göra mycket med den de närmaste åren. Kanske smörja startmekanismen i början på säsongen och mosa in lite vinkelväxelfett i snäckan.

I jämförelse använde jag grannens nyköpta husqvarna värstingmodell när jag hjälpte till att röja hos dem och jag höll på att bli tokig när den stannade av sig själv hela tiden i tomgångs-läget. Spelade ingen roll om jag skruvade upp tomgångsskruven. Den drog också gruvligt mycket bensin. Kanske behövde den en justering.

Min uppfattning om skillnaden mellan trimmer/röjsåg/gräsröjare är:

Trimmer - gräsmattekanter, runt träd, putsa och ansa, behövs inte mycket kraft
Röjsåg - Sly, grövre buskar, upp till 5-6 cm stamdiameter, behöver lite mer kraft
Gräsröjare/Buskröjare - Tjockt gräs, ängspartier, dikesröjning utan grovt sly osv, behövs mest kraft
 
Eftersom du inte tycker om att köra röjmaskinen skall det gå så enkelt som möjligt antar jag? Se till att få en maskin som har kapacitet för en sån här treeggad slyklinga:
http://www.lattviktsmotor.stihl-viking.se/product/5939/slyklinga-3-skärkanter/
Den tar gräs och sly och stora ogräs lätt och enkelt, där ett trimmerhuvud går riktigt tungt och tar tid. Om det är mycket sten är trimmerhuvud ett säkrare, om än långsammare kort. Mina erfarenheter kommer från en Stihl 480
 
Har du hög och tjock grön vegetation låter 130-an som ett utmärkt val. Du kommer bli nöjd. Åk till en Stihl-affär och känn på båda alternativen. Det skiljer nästan inget i vikt och dom har samma trådhuvud men 130an är starkare. Jag har aldrig lyckats få 130an att storkna trots högt tjockt blött gräs, 2m vass osv, men jag skulle ändå inte vilja ha en klenare maskin.
 
Jag har en Stihl 130 och en stiga kommer inte ihåg just nu vad den heter men motsvarar nog 130in.
Har tråd på den ena och klicka på den andra. Båda funkar väldigt bra.
Men enkelt sammanfattat som på nästan att jag handlat oav vad det är så funkar grundregeln...
Man får vad man betalar för. Så om det kostar lite "mer" är det antagligen lite bättre.
Så köp du en Stihl så kommer nog även du att bli nöjd.
Mvh Biobygget.se
 
Har en Stihl FS-200 samt en FSA-85. Röjer i huvudsak delar av vår naturtomt, utmed grusvägen samt en skogsglänta med FS-200, den startar lätt och är tillräckligt stark för att inte tröttna när man går igenom lite kraftigare sly. Kör även av en del buskar med den med klinga vid behov. FSA-85 används lite mer regelbundet i trädgården men skulle lätt klara av större ytor.

När jag tittade runt på olika maskiner så fann jag att effekt/vikt förhållandet var oslagbart på Stihls maskiner vilket avgjorde för mig. Deras mellan sele är väldigt enkel och bra att använda. Har inte ångrat dessa köp, mycket nöjd.

Vem vet du kanske utökar intresset även till denna typ av verktyg/redskap när du väl handlat...
 
Tack för alla svar. Jag har en del gräs/ogräs men inga riktigt tjocka "småträd" etc. En hel del av ytan gränsar till väggar, plåtar, betongplintar etc där jag antar att den trekantiga slyklingan inte är något vidare och att en tråd är bättre?
 
Du antar rätt
 
En fråga, som kanske är OT i sammanhanget, men som jag ändå undrar över...

Ni som kör trimmern med tråd, och matar ut metervis med plasttråd vartefter den går av:
Vart tar alla avbrutna trådändar vägen?
Det är väl ofta som man "trimmar" längs staket och stängsel till häst- och ko- och fårhagar.
Om inte annat så för att elstängslet skall fungera bra.
Käkar djuren upp plastbitarna tillsammans med gräset då?
Hur nyttigt är det för de stackars kreaturens magar?

Jag skulle nog hellre använda ett verktyg, som t.ex. slyklingan,
som inte lämnar en massa rester efter sig i gräset (=djurens mat).
 
D09
KnockOnWood skrev:
En fråga, som kanske är OT i sammanhanget, men som jag ändå undrar över...

Ni som kör trimmern med tråd, och matar ut metervis med plasttråd vartefter den går av:
Vart tar alla avbrutna trådändar vägen?
Det är väl ofta som man "trimmar" längs staket och stängsel till häst- och ko- och fårhagar.
Om inte annat så för att elstängslet skall fungera bra.
Käkar djuren upp plastbitarna tillsammans med gräset då?
Hur nyttigt är det för de stackars kreaturens magar?

Jag skulle nog hellre använda ett verktyg, som t.ex. slyklingan,
som inte lämnar en massa rester efter sig i gräset (=djurens mat).
Bra tanke :)

Har faktiskt inte sett några rester än på tomten men ska hålla utkik.

Köpte till och provade den där stora klumpen "autocut" ( eller vad den kallas ) något där man trycker i "trådremsor" men blev inte så imponerad.

Får nog ta några svängar till för att se om det vänder :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.