Hej!

Håller på att renovera min nyköpta lägenhet och försöker fixa det mesta själv, tyvärr utan vidare erfarenhet:D.

Har lagt golv och funderar nu över trösklar. Tyckte att jag hade en cool idé om att en tunn trätröskel skulle ligga ovanpå golven (alltså inte bara i springan mellan golven). Därför gjorde jag inte så jämna avslut på golvet (se bilder).

Som jag tänker så behöver jag en tunn tröskel som ska brygga över gapet mellan golven och gärna vara lite avrundad i kanterna. "Hålen" mellan golvet tänkte jag stabilisera med små överblivna golvplankor.

Har försökt att googla efter breda trösklar och varit inne på Hornbach men fann ingen hjälp. Problemet är att de flesta trösklar verkar vara 2-6 cm i bredd och jag snarare behöver 12-15 kanske.

Min fråga: Var kan man få tag i dessa trösklar? Finns dem? Bör jag omvärdera hela mitt tänk (hoppas verkligen inte på ett ja här! :p).


IMG_0450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand och glad påsk!
 
Jag köpte en 2m ektröskel(räcker till 2-3 övergångar) som är 118mm bred och 9mm hög, den skulle nog passa på dina övergångar mellan golven.
Sök på tröskelplattor, finns i färdiga format och sådana som man får såga själv.

Glad påsk
Michael
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimmagnusson
  • Laddar…
  • Gilla
Akzel och 2 till
  • Laddar…
Hållit på med samma grej idag faktiskt.

Lundbergs har tröskel i 105 mm bredd och det är den bredaste jag hittade. Finns på Bauhaus bl a.

Jag hade lite höjdskillnad på mina golv så jag kunde lägga en list under tröskeln och låta listen bygga ut någon cm över hålet. Får se hur det ser ut när det blir klart imorgon.
 
Hornbach har Duri.
 
Ska det nödvändigtvis vara tröskel? Det finns "övergångar" i väldigt stora bredder, då är de ju på köpet rullstolsanpassade eftersom de är fasade. Finns i flera sorters trä och metall, har dock inte koll på bredderna riktigt då jag kör tröskellöst och tvingat maken att vara väldigt noga med skarvarna, för att vi ska kunna ha så smala övergångar som möjligt. Dock är det ju i ditt fall bra med en riktigt bred övergång för att lugna ner synintrycken, då det ena golvet verkar ligga på fel ledd.
 
Vi löste ett sådant problem med att köpa en bit skiva som normalt används till trapprenovering. Tror orginalskivan var i storleksordningen 200 * 60 cm. Vi behövde bara ca 20 cm bred så firman vi köpte av sålde oss en spillbit som de breddkapade och rundade av åt oss. Jag kapade den sedan till rätt längd. Allt som allt gick det på 300 kr (på Abi-trä i Gbg)
/Tobias

Så här ser det ut hos oss

ImageUploadedByByggahus.se1364624267.302649.jpg
 
D
Har ett liknande problem som TS. Dock så är det en skjutdörr (som är ett rent helvete att få ner utan att ta bort en bit vägg) vilket gör att en tillräckligt bred trätröskel som jag tänkt använda blir för hög. Jag skulle alltså behöva få bort ca 3 mm från en 9mm tröskel och jag är tveksam till om det håller. ..

Jag har dock två tankar. Antingen hyvla bort hälften av tröskeln och limma en plåt på undersidan som ger stabilitet.

Den andra tanken är att lägga dit den rostfria tröskeln jag hittat som bygger 3 mm (något välvd i kanterna) som är 10cm bred. Och eventuellt limma på en ekfolie eller liknande...

Finns det någon enklare lösning som jag bara inte kommit på ännu?
 
Planhyvlad ek finns hos alla bygghandlare.
Det brukar jag köpa vid liknande tillfällen. Brukar finnas i 17 och 22 mm tjocklek som jag hyvlar ner till önskad tjocklek, sandpapprar till en rundning på ovansidan och därefter oljar eller klarlackar.
 
Jag har en tröskel som är 9mm, men den är för tjock. Tror du det går att hyvla den 3mm utan att den går sönder när man sedan trampar på den?
Eller ska jag hyvla 4mm och sedan limma fast en metallplatta i botten?
 
Redigerat:
Enklaste måste ju vara att åka till ett snickeri och måttbeställa en ekbit.

#12 är det ett slätt golv den ska ligga på är det nog inga problem, är det glipor mellan golven så kanske det spricker, limma en plåt under var ingen dum idé
 
Jag har mina gamla (förmodligen 1970) mässingtrösklar kvar. Blir väldigt fint efter en snabb polering. Bredden är ca 15cm har jag för mig och den bygger nog inte mer än 5mm på höjden.

Vart kan man köpa mer gammaldags trösklar i metall?
 
Eller köra med fein/sänksåg och såga raka snitt och
Fälla ner en bit trä/tröskel/golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.