Håller på att planer/fundera på innertaket till det som ska bli en tvättstuga. idag är det någon typ av puts. Tanken jag har är att man knackar ner putsen, lägger vattenrör plus el "direkt" mot det som blir kvar och sedan sätter upp trätak, typ pärlspont.

Vad tro ni om det?

Skickar med bild på hur det ser ut nu.
 
  • DSC02400.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är inte rädd för dammig arbetsmiljö och  julstädning i hela huset efteråt så är det OK att slå ner putsen ;). Det dammar  ..... mycket.

Putsen brukar inte vara tjockare än 2-3cm så du vinner inte mycket på höjden trots ett stort jobb nerlagt på putsborttagning. Om jag var tvungen så skulle jag försöka spika i taket som den är.
Är det mineralull man kan se under putsen? Det är kanske dom putsade vassmattor som håller golvisolering på plats? Då rasar den ner och du får ännu mera jobb.
Är det betong under putsen så blir det mycket att borra för att fästa allt på nytt. Trä i fuktbelastade utrymmen som i en tvättstuga är inte att rekommendera heller. Ja, jag ser bara mer och mer osäkerhet i din projekt ;).

Jag skulle reparera putsskador så gott det går ( om det inte är mycket mer än som på bild), snygga till eldragningar eller täcka dom med en kabellist och måla taket snövitt . Vit tak reflekterar ljuset bra och  gör hela källarrummet mycket trevligare, tycker jag ;). Det som gör mest nytta och ger alltid storst estetisk vinst är kaklade väggar - det skulle jag lägga krut på i stället ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.