Hej,

Vi ska bygga nytt kök och bestämt att vi byter ut samtliga vitvaror. Vill ha en bra diskmaskin där disken är så torr så möjligt när maskinen är klar. Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet av denna teknik? Finns andra bättre lösningar t.ex vet jag att det finns maskiner som öppnar sig själv, är det en bättre lösning tro?
 
Har en ny Bosch med Zeolith i fritidshuset.
Tycker att den torkar bättre än vår andra Bosch i bostaden. Men man måste aktivera en funktion som heter "intensivtorkning" för att få bättre torkeffekt.
Verkar som maskinerna är grundinställda för lägsta energiförbrukning och därav är inte "intensivtorkning" aktiverad.
Använder aldrig Eco-läget utan kör med övriga programmen

Sedan när det gäller att öppna maskiner så ska man undvika det så länge den är varm. Varm luft/ånga kan påverka ytor i köksluckor i närliggande skåp.
 
Låter ju bra. Jag är lite sugen på Siemens SN66V092EU pga att den även har Timelight samt topplåda för bestick upptill vilken känns som en smart lösning.

Ang. maskiner som öppnar luckan vet jag iofs inte om det är direkt eller after en viss tid när den svalnat.

Någon som vet om det är fördröjning?
 
Redigerat:
Har en föregångare till den maskinen och är skapligt nöjd. dock tycker jag emotionlighten är löjlig. Men zeolithen funkar bra, har dock som ovan kört med intensivtorken.

/RF
 
Välj en med bestickshylla överst.
Har tidigare, mot bättre vetande, tyckt att det måste vara en onödig pryl men är bland det bästa med den nya maskinen.
Sväljer mängder med bestick och inget kletande på fingrarna som när de ska släppas ned i bestickskorgar.
 
SN66V092EU är ingen extra hög diskmaskin, det tycker jag absolut man ska ha, det blir mycket rymligare i maskinen då, och beroende på kökslevarantör så behöver du antagligen en hög maskin.
Vi har sedan 2 mån en Bosch SBV69U60EU http://www.bosch-home.com/de/produk...60-cm-breite-vollintegrierbar/SBV69U60EU.html
och vi är väldigt nöjda.
Har inte kört på intensivtorkning än men det blir ändå väldigt mycket torrare än med någon annan maskin som vi haft.
Timelight ska ni absolut ha, emotionlight ser lite överdrivet ut men det vill vi heller inte vara utan.
Bestickslåda överst är riktigt bra också det blir mer plats över där nere.
Vi köpte vår från tyskland på det här stället http://www.hai-end.com/Geschirrspueler/?XTCsid=n9dtamu4ec6fuh67onr3cfko04
Totalt med frakt gick den på 10300:-
Skickades med schenker och det tog ca 1 v tills vi fick den.
 
Redigerat:
Nu känns det bra, Zeolite maskin ska vi ha. Höjden får jag kika på, det är till ett Alsike Herrgårdskök maskinen ska monteras. Vet att sockel är 150mm samt att luckor är 720mm.Leverantören har offererat denna sam en Miele G 6160 SCVI så jag utgår ifrån att det är den gamla standard höjden vi ska ha.
 
vilden skrev:
Nu känns det bra, Zeolite maskin ska vi ha. Höjden får jag kika på, det är till ett Alsike Herrgårdskök maskinen ska monteras. Vet att sockel är 150mm samt att luckor är 720mm.Leverantören har offererat denna sam en Miele G 6160 SCVI så jag utgår ifrån att det är den gamla standard höjden vi ska ha.
Då är det nog standardhöjd du ska ha
Se till att få med timelight, emotionlight, bestickshylla och zeolitetorkning så kan jag nästan garantera att ni kommer bli nöjda.
Lycka till.
 
  • Gilla
vilden
  • Laddar…
vilden skrev:
Nu känns det bra, Zeolite maskin ska vi ha. Höjden får jag kika på, det är till ett Alsike Herrgårdskök maskinen ska monteras. Vet att sockel är 150mm samt att luckor är 720mm.Leverantören har offererat denna sam en Miele G 6160 SCVI så jag utgår ifrån att det är den gamla standard höjden vi ska ha.
Om du som jag är lite petig med "hela konceptet" tycker jag att du skall kolla vad det är för belysning i maskinen också. Vi köpte en av de jusstare Siemens för något år sedan och när vi kopplar in den så inser vi att belysningen är...knallblå LED!?!

WTF! Blå belysning!?! Sån där riktigt jobbig "djup-blå" belysning dessutom som är fullständigt värdelös -omöjligt att se någonting oavsett hur stark belysningen är, och samtidigt jävligt irriterande för ögonen...

edit: Zelotiten tycker jag dock funkar bra -i alla fall blir det torrare snabbare än i vår gamla maskin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
hevi skrev:
WTF! Blå belysning!?! Sån där riktigt jobbig "djup-blå" belysning dessutom som är fullständigt värdelös -omöjligt att se någonting oavsett hur stark belysningen är, och samtidigt jävligt irriterande för ögonen...
Hmm, de har nog tyvärr enbart denna blåaktiga belysning. Har inte sett den i verkligheten. Synd om den är så vidrig. Går den att stänga av?

Beställningen är ju redan lagd, gjordes tidigare i veckan...
 
vilden skrev:
Hmm, de har nog tyvärr enbart denna blåaktiga belysning. Har inte sett den i verkligheten. Synd om den är så vidrig. Går den att stänga av?

Beställningen är ju redan lagd, gjordes tidigare i veckan...
Nej, inte vad jag vet. Jag har tänkt byta ut dioderna när jag får tid (dom sitter rätt lätt åtkomliga och det borde gå plättlätt att byta ut dem). Smaken är ju som baken, men vi snackar typ "blå julbelysning", om du vet vad jag menar -såndär djupblå, osynlig, men ändå "stickande" belysning som känns sådär nästan utstuderat "tacky". Helt obegripligt IMHO...
 
Jag vet att detta är en gammal tråd men gör ändå ett inlägg.
Jag/ Vi har en Bosch SMU88TW01S med zeolite torkning. Jag håller med om att intensivtorkning är att föredra om man vill ha det extra torrt. Men... en undran, är det bara vår maskin som för ett herrans liv under torkningen?
Det går ju knappt att vara i köket, det låter ju som när man står i ett gammalt ställverk.
Jag har talat med Bosch, de säger att det är fullt normalt att maskinen låter mycket mer under zeolite torkning än under själva diskprogrammen. Var inne hos Elgiganten idag och de sa i princip samma sak.
Hur upplever ni zeolite torkning? Jag skulle aldrig någonsin kunna rekommendera detta tortyrliknande oljud till någon.
(Eller är det fel på vår maskin...?)
 
  • Gilla
AndreasCC
  • Laddar…
pli70 skrev:
Jag vet att detta är en gammal tråd men gör ändå ett inlägg.
Jag/ Vi har en Bosch SMU88TW01S med zeolite torkning. Jag håller med om att intensivtorkning är att föredra om man vill ha det extra torrt. Men... en undran, är det bara vår maskin som för ett herrans liv under torkningen?
Det går ju knappt att vara i köket, det låter ju som när man står i ett gammalt ställverk.
Jag har talat med Bosch, de säger att det är fullt normalt att maskinen låter mycket mer under zeolite torkning än under själva diskprogrammen. Var inne hos Elgiganten idag och de sa i princip samma sak.
Hur upplever ni zeolite torkning? Jag skulle aldrig någonsin kunna rekommendera detta tortyrliknande oljud till någon.
(Eller är det fel på vår maskin...?)


Intressant. Äntligen hittade jag ett inlägg som stämmer in med hur jag upplever min nya Bosch maskin (SMU88TS01S) med zeolite torkning som jag köpte på elgiganten i söndags.
Jag vet inte riktigt hur din låter men min brummar lite svagt och man kan känna att maskinen vibrerar en aning och denna vibration sprider sig sedan till närliggande köksinredning, speciellt på högra sidan av maskinen. Detta brummande hörs sedan i köket men även i intilliggande rum. Jag upplever det som mycket irriterande medans min fru tycker att det är ok.
Jag pratade med Bosch idag och de trodde att det eventuellt kunde vara fel på maskinen så de vill skicka en tekniker. Men om teknikern anser att det inte är något fel så kostar besöket 895kr. Känns lite vanskligt att då ta hit en tekniker om man inte vet om det ska vara så här eller inte...
Funderar även på att prata med elgiganten för att se vad de säger annars funderar jag på att utnyttja elgigantens öppet köp som gäller i 30 dagar.
 
Redigerat:
Vår Bosch i fritidshuset med Zeolite låter inget vad jag kan höra och ingen annan i familjen har sagt något.
 
På vår maskin ändras ljudkaraktären om man lossar "sockeln" nedtill och lägger handen mot botten på maskinen.
På vissa ställen börjar det låta mer och på andra mindre. Så något vibrerar och påverkas av väldigt svagt tryck mot botten. "Tyvärr" är ju brummandet subjektivt, jag tycker det låter bedrövligt mycket i förhållande till diskningen som jag tycker går tyst och fint. Tyvärr känner jag ingen i närheten som har diskmaskin med zeolite torkning, så jag kan inte jämföra. Mina 30 dagar har passerat så jag får fundera på om det inte är värt 895kr för ett service besök ändå.
Så mycket lovord maskinen fått från andra så kan modellen inte låta så... och då är det ju garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.