Hej!

Precis som många andra, kommer även vi att ta hjälp av bekanta för att få mycket av arbetet gjort på huset (vid ett eventuellt bygge). Således kommer även en del av lönerna bli svart. Då det mesta av våra besparingar kommer att gå åt till insatsen i själva huset, undrar jag hur banken ställer sig till att betala ut svarta löner? För det normala förfarandet vi byggnadskreditiv är väl att man skickar tex en räkning för material till banktjänstemannen som han sedan betalar via kreditivet? Men vad fan kommer han/hon då säga om det handlar om en vanlig överföring? Gör banker olika där?


Tack

MS
 
Frågan är i mina ögon på gränsen till korkad !

Vad får dig att tro att banken skulle vilja vara med och betala svarta löner? Banktjänstemän som nästan skiter på sig om man vill sätta in 10000 kronor på sitt eget konto i tron att dom skall åka dit på "lagen om penningtvätt".

Skulle dom vilja bidra till att vara en del av ditt spel i att skattefiffla???
 
Jag fick ut 20 000. Iofs till svarta material, men principen är ju den samma.
 
Du är mer beroende av den enskilde bankmannens (bankhennens? ) inställning än svaren i den här tråden.
 
Yes. Köper det ni säger, tack!
 
Man kan ju välja att gör det hela lite olika, men jag tror inte någon lyckats med att gå in och säga att man vill ha ut 100 000kr till svarta löner.

Däremot så kan man ju säg att man ska köpa vissa saker, jag hämtade ut pengar till en braskamin och lite där företagen inte ville skicka faktura, då satte banken helt enkelt in pengar på mitt konto och jag betalade med kortet.
Är det inom rimliga gränser är det ju ett alternativ.
 
Ja, precis som du säger. Vi snackar ju inte 100.000 i svarta löner. Tom jag förstår att det inte hade funkat ;-)
 
Använd ett kreditkort, t ex visa guld. Med det kan du göra kontantuttag. Sen när fakturan kommer så kan du skicka in den.

Var ok för mig att göra så. Hade iof inte så stora svarta utgifter. Var mest att man byggde garage och annat själv samtidigt, så då var det smidigt med ett kreditkort. Bankerna gör ju allt dom kan för att man ska ha massa sånna kort också så...
 
När jag byggde 2010 hade vi vårt kreditiv och när jag behövde kontanter så ringde man banken dagen innan och meddelade hur mycket man skulle hämta. Plockade ut 200.000kr kontant totalt under bygget till olika icke rapporterade kostnader. Det behövs alltid lite kontanter vid bygge för div inköp;)
 
D09
Jag kom förbi banktjänstemannens krav på kvitto först, pengar sen genom att fråga hur man gör snabba bra affärer på t ex blocket om en säljare ska vänta 4 dagar på pengar men sälja någon för halva priset eller under samtidigt som andra köpare ringer och kanske tom vill ge högre pris, kontant, direkt.

Att betala svarta löner är ju inte lagligt, lika olagligt är det att låna byggkvitton från bekanta för att ge banktjänstemannen för att få ut pengar till svarta löner.
 
  • Gilla
Spackelspaden
  • Laddar…
Hos SEB får du en vanlig internet-bank och betalar räkningarna själv.

Inget som tekniskt sett hindrar dig att föra över pengar.

Men naturligtvis ska du kunna styrka inköp med fakturor.
 
Förr var det möjligt att banken gjorde en lyftplan
tex 150.000 när grunden var lagd
150.000 när väggarna var resta
150.000 när takstolen var på plats osv.

Hur bygget utfördes och av vem brydde sig inte banken det minsta. Det dom är rädda för, är att för mycket pengar lyfts i.f.h.t hur långt byggt framskridit.
Tex att 100% av byggkreditivet är lyft men huset bara halvfärdigt och pengarna gått till annat "nöje".

Kommer inte ihåg om banken hade en kontrollant, eller byggherren intygade att ett visst steg var gjort och då kunde man lyfta pengarna.

Har aldrig skickat någon fakturakopia till banken. Och dom har definitivt inte haft översikt över totalkostnaden för mina byggen.
Därigenom ej heller haft kontroll över vem som betalats vad ifråga om löner,material mm.

Har detta ändrats eller beror det på vilken bank man anlitar? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.