T
Pompe1997 skrev:
Kan man köpa för stor värmepump?

Vad händer tex om man har köpt en vp på 17 kw när man bara behöver en på 10 kw?
Det viktigaste som inte nämnts än här är, vad hade ditt hus för uppvärmning innan ?
Om dina radiatorer är tunna platta saker har du haft oljepanna,vilket betyder högtemperatur-system, det fixar inte luft-vattenpumpar, då åker du också på att byta ut raddarna till större modeller som klarar av att värma upp kåken då en luft-vatten jobbar mellan 35-45* i framledningstemp som bäst, klättrar du upp till 50-60* får du uselt COP och sliter friskt på kompressorn, oavsett om köldmediet är R410a-R407c.

Om du nu redan har köpt en 17kw luft vatten som är av typen on-off, är bästa strategi att koppla denna mot en acktank för att få ner gångstarter och att förvärma varmvatten. Du ska INTE använda din luft-vatten till att tillverka varmvatten hela vägen utan låta den förvärma kallvattnet upp till runt 40-45*, sen fixar du elspets sista biten.

Vad jag kan se är det en on-off med R410a, men samma firma har faktiskt även invertermodellen, skillnaden är att då får du dra gasledning till ett innerskåp med värmeväxlaren inomhus, on-off har allt i utedelen, alltså måste du släpa dit en kyltekniker.

Idag satsar nog de flesta på L/V med EVI-teknik som gör att pumpen levererar full värme ner till -15, visserligen med lite sämre COP då, men med full effekt, on-off och invertrar tappar mycket av effekten under +7, kolla på vad pumpen ger vid -15 och vad ditt hus kräver vid samma temp.
 
Redigerat av moderator:
smurfen72 skrev:
Vad är det som gör att man inte skulle kunna få knäppningar i radiatorerna av en inverter dom brukar ladda vv på samma sätt som en on/off vp ?
Ja, NIBEs felprogrammerade inverterpumpar ger mycket riktigt knäppingar i elementen efter avslutad VV-laddning på sommaren. Det betyder dock inte att alla inverterpumpar är behäftade med det felet.
 
Vet inte vad du menar med felprogrammerade inverters är det endast 1250 eller gäller det även de nyare 1255 och står inte din växelventil mot vv beredaren hela tiden på sommaren ? På sommaren när cp står brukar inte knäppningar vara något problem problemen brukar vara värst när man har lågt värmebehov.
 
På min 1150 fortsätter cp att gå ca 60 sekunder efter det att VXV gått tillbaka efter VV-laddning.

Det har till följd att det rusar ut hett vatten i elementen med knäppningar som följd. Möjligen är detta för att skydda kompressorn på något sätt, men jag tror att det enbart är en bugg i styrningen av VXV. Hade den stått i VVB-läge hela sommaren hade problemet inte uppstått.
 
Mitt hus värms med bara ved.
Jag har alltså inga elpelpatroner i tankarna.
Jag har vedpanna med 3*750 l acktankar.
Jag har dem gamla tjocka elementen.
Jag gör av med ca 25-30 kbm ved om året.
Vill nu elda mindre och inte hantera all ved hela tiden.
Springer för jämnan ner i källaren var kväll.
Och jag HATAR spindlar!
 
mycke_nu skrev:
På min 1150 fortsätter cp att gå ca 60 sekunder efter det att VXV gått tillbaka efter VV-laddning.

Det har till följd att det rusar ut hett vatten i elementen med knäppningar som följd. Möjligen är detta för att skydda kompressorn på något sätt, men jag tror att det enbart är en bugg i styrningen av VXV. Hade den stått i VVB-läge hela sommaren hade problemet inte uppstått.
Nånting är knas med styren för annars brukar vxv stå mot beredaren hela sommaren. 1250 kändes som en gammal modell redan när den kom eftersom 1245 kom nästan samtidigt men den nya 1255 verkar fin. Men knäpper det inte annars när vp gjort vv tex på vår höst ?
 
I
klas32 skrev:
Mina tankar:




Hur skulle detta gå till? Temperaturen i förångaren bestäms av temperaturen på värmekällan dvs. utomhustemperaturen eller temperaturen i borrhålet.
Förstår inte vad du menar? Dimensionerar man ett kylsystem att hålla -35 så gör det det. Gör det inte det har man gjort fel. Exempelvis kanske energimängden är för riklig vid förångaren.
Om det du skriver är rätt skulle inte CZ , Nibe 750 m.fl fungera.
Jag kan ha missförstått dig så du får gärna förklara närmare.
 
I
Pompe1997 skrev:
Mitt hus värms med bara ved.
Jag har alltså inga elpelpatroner i tankarna.
Jag har vedpanna med 3*750 l acktankar.
Jag har dem gamla tjocka elementen.
Jag gör av med ca 25-30 kbm ved om året.
Vill nu elda mindre och inte hantera all ved hela tiden.
Springer för jämnan ner i källaren var kväll.
Och jag HATAR spindlar!
Driver du med oss? 2,2 m3 acktank, det är ju bara att docka valfri VP. Tänk bara på att inte elda för varmare vatten än 50 grader, ( eller vad vp har som max ), för då stannar VP, förmodligen för att högtryckspressostaten löser ut om inte någon termostat hinner före.
 
  • Gilla
Pompe1997
  • Laddar…
Man får se till att det varma vattnet inte cirkulerar till vp så går det bra att elda max temp med veden.
 
Så jag har inte för många acktankar då?
Hade tänkt ta topparna med vedpannan.
Så stora tjocka element e bättre än tunna?
Jag e novis på det här med värmepump så jag e tacksam för all hjälp!
 
I
smurfen72 skrev:
Man får se till att det varma vattnet inte cirkulerar till vp så går det bra att elda max temp med veden.
Jo går det så. Botten blir ju lite kallare av returen men räcker det? Det blir ju inget vidare bra cop heller om man skickar 50 grader till vp. Svärsonen eldar upp vattnet till nära kokpunkten och jag tror det håller runt 80 i botten när han känner sig nöjd.
Misstänker att du har en lösning liggandes.;)
 
I
Pompe1997 skrev:
Så jag har inte för många acktankar då?
Hade tänkt ta topparna med vedpannan.
Så stora tjocka element e bättre än tunna?
Jag e novis på det här med värmepump så jag e tacksam för all hjälp!
Stor växlingsyta på radiatorerna är bra för en värmepump. Det vill ju till att de är tillräckligt många också.
Det verkar som du har allt vad som krävs utom värmepump.(y)
 
Jag har en backventil samt gjort en värmefälla i min egen anläggning som är en bergvärme vp mot 3 st acktankar. Jag har en givare i tanken så vp startar inte om tanken är varm av eldning. Om man har en luft vatten vp vet jag inte hur man gör för blir det kallt ute måste vattnet cirkulera till utedelen så den inte fryser men man kan inte skicka ut 80 grader till den så nån typ av termisk ventil som späder ner tempen borde funka.
 
I
smurfen72 skrev:
Jag har en backventil samt gjort en värmefälla i min egen anläggning som är en bergvärme vp mot 3 st acktankar. Jag har en givare i tanken så vp startar inte om tanken är varm av eldning. Om man har en luft vatten vp vet jag inte hur man gör för blir det kallt ute måste vattnet cirkulera till utedelen så den inte fryser men man kan inte skicka ut 80 grader till den så nån typ av termisk ventil som späder ner tempen borde funka.
Hmmm, ja det får ju inte begränsa flödet heller när vp ska jobba, kanske en shuntventil , eller?
 
smurfen72 skrev:
Om man har en luft vatten vp vet jag inte hur man gör för blir det kallt ute måste vattnet cirkulera till utedelen så den inte fryser men man kan inte skicka ut 80 grader till den så nån typ av termisk ventil som späder ner tempen borde funka.
Om utedelen är kopplad på returen blir det väl både cirkulation och låg temperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.