Ja hejsan.
Jag är intresserad av ett hus då, där husägaren anlitat en mäklare.

Nu är det så att huset inte är besiktat, och enligt mäklaren så var det isåfall jag som fick stå för kostnaden att anlita en besiktningsman på 6000kr tror jag det var.

Är det inte ägaren av huset som ska stå för besiktningen innan han säljer?

Tack på förhand.
 
Nej.
 
Besiktningen är köparens ansvar. Många säljare låter dock genomföra en enklare besiktning för att få koll på vad de säljer, men den är inte alls lika utförlig som en regelrätt överlåtelsebesiktning bör vara.

Läs mer här: http://www.sbr.se/besiktning-kontrollansvar-byggkonsulter
 
Knerten skrev:
Är det inte ägaren av huset som ska stå för besiktningen innan han säljer?
Nej det är köparen.

Även om säljaren/mäklaren skulle ha gjort en "besiktning", vill du som köpare ändå göra din egen besiktning. Det är ditt skydd (juridiskt och praktiskt) mot om något ej är som ej är som det du spenderar en hisklig massa pengar på.
 
Nej, de besiktningar som utförs på uppdrag av säljaren skall du se som färglad direktreklam. Visst de kan vara OK. Men de kanh också helt dölja alla ev. problem med huset. Den bes. man som säljaren anlitar har inget ansvar inför dig för ev. felaktigheter i besiktningen.

Du är som köpare skyldig att noga undersöka fastigheten som du köper, ofta fullgör man då sin undersökningsplikt genom att anlita en besiktningsman, som då alltså skall arbeta på köparens uppdrag. Du kan givetvis uppfylla din underskningsplikt genom att själv undersöka huset.

Om du senare upptäcker ett fel på huset. Som verkar ha funnits där redan när su köpte, så kan du kräva säljaren på ersättning för dolt fel, det är dock lite fler villkor som skall vara uppfyllda. Men du kan inte få ersättning för fel som gick att upptäcka, eller borde gått att upptäcka innan köpet. Och då spelar det ingen roll att bes. mannen missat felet. Det är ändå inte säljarens ansvar.

Men som sagt säljarbesiktningen skall du se som (i bästa fall) en vägledning, I sämsta fall skall du se den som desinformation. ungefär som andra reklamblad su får i brevlådan.
 
Okej tack så mycket, det kanske är värt att kosta på sig en besiktare isåfall.

Kollar dom elen med eller måste man låna in en elektriker då?
 
Beror nog på vem du anlitar.

Det är väl möjligt att det finns någon besiktningsman där ute som är både byggnadsingenjör och elektriker. Men de är nog ganska ovanliga.

Så troligen får du ta dit egen elektriker för att kolla elen.
 
Vem angav priset 6.000:- för en besiktning?
Mäklaren?

Hoppas du inte anlitar en besiktningsman som mäklaren rekommenderat!!

Anlita en besiktningsman som inte kan misstänkas stå i beroende av mäklare (eller säljare) m.h.t fler uppdrag i framtiden mm.

För övrig tror jag du får räkna betydligt mer i besiktningskostnad än 6.000:- - kanske det dubbla.

Förutom det, så glöm inte att låta sotare provtrycka/inspektera ev. eldstäder och skorsten.
 
Förmodligen gör vi en besiktning själv ändå jag o farsan, möjligt att jag kan fixa en elektriker med som vill hjälpa till, tror inte det är några fel så men är ju självklart bra att kolla.

Japp det kan vara en bra ide att provtrycka skorsten, tack så mycket.

Finns det någon fördel med att anlita en besiktningsman? Förutom då att han har det som jobb och kanske hittar felena lite lättare o.s.v.
 
Knerten skrev:
Förmodligen gör vi en besiktning själv ändå jag o farsan, möjligt att jag kan fixa en elektriker med som vill hjälpa till, tror inte det är några fel så men är ju självklart bra att kolla.

Japp det kan vara en bra ide att provtrycka skorsten, tack så mycket.

Finns det någon fördel med att anlita en besiktningsman? Förutom då att han har det som jobb och kanske hittar felena lite lättare o.s.v.
Om du tror att du och din far har tillräckligt med kunskaper och känner dig bekväm med det så funkar det alldeles utmärkt att besikta själv. Men om du/ni missar något som en fackman borde ha upptäckt har ni ingenting att vända tillbaka till säljaren.

Fördelen med att anlita en besiktningsman är att om han missar något som han borde ha upptäckt, kan ni kräva ersättning av besiktningsmannen för felet / skadan.
 
Vanbeasten skrev:
Om du tror att du och din far har tillräckligt med kunskaper och känner dig bekväm med det så funkar det alldeles utmärkt att besikta själv. Men om du/ni missar något som en fackman borde ha upptäckt har ni ingenting att vända tillbaka till säljaren.

Fördelen med att anlita en besiktningsman är att om han missar något som han borde ha upptäckt, kan ni kräva ersättning av besiktningsmannen för felet / skadan.

Min far har kunskaperna, jag har väl vigheten att krypa runt i krypgrunden t.ex!

Absolut, så det är en nackdel att besikta själv, det tåls väl att fundera på iaf! Tack så mycket.
 
Det går utmärkt att hitta besiktningsmän som tar ca 6000kr för en normalstor villa. Min besiktning kostade 5800kr och jag har en 130m2 villa med tillhörande 42 m2 gäststuga.

Jag valde helt själv besiktningsman, ta inte den mäklaren vill ha eller säljaren, huvudsaken är du själv känner dig trygg med valet och att du kan välja själv.

Och som tidigare sagt så besiktas inte el, vatten/avlopp och eldstäder i en vanlig överlåtelsebesiktning. Men besiktningsmannen kollar ofta ändå på dessa saker så du kan få en hint om det skulle se vara åt fanders eller inte:)
Vill du ha kontroll av det går det att lägga till.
Protokoll från sotaren är mkt bra att få, där ser du om allt är installerat rätt och sotat, eller vilka anmärkningar som finns.

Lycka till!
 
Var eventuella problem kan finnas och vad som bör tittas på noggrannare är något som vi amatörer kanske inte kan bedöma, men det borde en "riktig" besiktningsman kunna.

T.ex. kan husets ålder, grundläggningssätt, takkonstruktion mm ha betydelse för var man kan förvänta sig att hitta fel.
En van och all-round snickare kan nog bedöma detta lika bra som en besiktningsman, men kanske saknar instrument för t.ex. fuktmätning.

En trist sak med professionella besiktningsmän är att de tycks friskriva sig för allt möjligt genom att kalla det en "riskkonstruktion" och rekommendera fördjupad undersökning.

Och till sist: Normalt ingår inte installationer i besiktningen. Det gäller el, VVS, ventilation, värmesystem mm.
 
O
Och till sist.... Akta er för AntiCimex.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.