vi skall bygga en arkitektritad enplansvilla på 155m2 med garage på 60m2. vi skall göra nästintill allt själva,huset skall ha en bra standard.

tomtpriset är 150000:- vi skall klara detta genom
att ta ett lån på banken på 1500000:- tror banken på detta(ni) hur skall man framföra detta till banken så de känner sig lugna med deras pengar.
 
Hejsan,

Det som är allra viktigast för banker oavsett vilken man väljer är att man visar att man är seriös och att man planerat så mycket man bara kan.

Dvs, ha med kalkyler på olika kostnader, hur dessa kan förändras på olika förutsättningar om något ändras, prata med andra som bor i närheten om området osv osv. Var helt enkelt väldigt pålästa och planera för det oväntade så mycket det nu går. :p
 
generellt sätt krävs en egen insats på min 10%. Gör man en del arbete själv så bör man uppskatta hur mycket man sparar genom att göra så och framföra att det är insatsen.

Banken kommer vilja veta hur mycket ni behöver låna, hur mycket bygget kommer kosta och vad det kommer vara värt när det är klart. Sen vill de säkert veta hur ev fördyringar finansieras (hur stor marginal som finns i kalkylen och ifall ni har möjlighet att skjuta till mer pengar vid fördyringar)

Sen är ju era inkomster viktiga. Er privatekonomiska kalkyl bör gå runt även om det skulle bli fördyringar och ni måste låna mer än tänkt.

När det gäller kalkylen tror jag liksom Macke 202 att en välarbetad kalkyl gör susen
 
Är det bara jag som lever i tron att man kanske skall fundera både en och två gånger på vad man ger sig in i om man behöver övertala banken att låna ut pengar? ::)

Banken VILL låna ut pengar. Bankerna är relativt frikostiga med att låna ut pengar (bla bla tar inte sitt samhällsansvar osv bla).

:-X
 
MathiasS skrev:
Är det bara jag som lever i tron att man kanske skall fundera både en och två gånger på vad man ger sig in i om man behöver övertala banken att låna ut pengar?  ::)
Nej det är du inte ensam om... :-X
 
Helt rätt mathias, kör man med öppna kort och raka rör så får man väl kvittot från banken iochmed deras besked, skulle det vara negativt bör man nog ta sig en funderare........en ordentlig sådan ;)
 
MathiasS skrev:
Banken VILL låna ut pengar. Bankerna är relativt frikostiga med att låna ut pengar (bla bla tar inte sitt samhällsansvar osv bla).
Gäller säkerligen i attraktiva områden där man är relativt säker att den slutliga värderingen är högre än byggkostnaden.

När man bygger i inte lika atraktiva områden så är det inte bara inkomsterna som spelar in, utan då blir även förhandsvärderingen viktig. Och då kan man behöva övertyga banken om att den kalkyl man gjort faktiskt håller.
 
Beror ju på förutsättningarna.... Är de som ska bygga arbetslösa/sjukpensionärer och planerar att bygga huset i Övre Soppero där det färdiga nybyggda huset har ett värde på under 500 tkr så blir det nog tufft... Allt beror på marknad och låntagarnas privatekonomiska förutsättningar....

Men som många säger så vill ju bankerna låna ut pengar...

micke_011 skrev:
det ser ju inte ut som om kalkylen i sig är särdeles avskräckande, en 155 m[sup]2[/sup] villa inkl tomt och stort garage för 1,5 mille.. jag har svårt att tänka mig att banken skulle sätta p för en dylik plan, men visst spelar det roll hur er ekonomi osv ser ut. och bankerna är väldigt kå..hehum..intresserade av att låna ut pengar, och det finns ju rätt gott om banker att välja mellan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.