IngMatt
Han reste just en stomme med ett gäng vänner under flera veckor hantverksmässigt, de var tydligen helt gratis. Vad hade det kostat annars?

Programmet går i repris.
 
IngMatt skrev:
de var tydligen helt gratis.
Inget är gratis här i världen.
 
Kostnad = Timlön * antal timmar
kanske 500 * (3 * 40 * 10) = 600000
500kr/h, 3veckor, 40h/vecka & 10 personer => 1200 arbetstimmar
Det var ju rätt mycket hantverk, annars låter 1200 timmar rätt mycket tycker jag, så någon parameter måste kanske justeras.
 
Stefan N skrev:
Inget är gratis här i världen.
Jo, utskällning...
Har faktiskt varit med om att klyva upp stockar till ett bygge av ett vikingahus. De som byggde huset inte bara jobbade gratis, de hade till och med betalat kursavgift för att de lärde ju sig något.
 
  • Gilla
cusols
  • Laddar…
Det verkar vara vådligt mycket jobb bakom ett sådant bygge. Någon skrev 3veckor, 40h/vecka & 10 personer => 1200 arbetstimmar.

Jag skulle uppskatta att det är än mer arbete nedlagt. Det såg ut som de var omkring 20-25 pers på slutfotot när resningen var klar och jag tror inte de här personerna har gjort 8h dagar så jag skulle nog nästan våga mig på att dubbla dom 1200 timmarna.
 
Jag satt också och funderade på precis samma sak, dvs hur mycket de får i betalt eftersom det kom folk från både Sverige och Norge för att bygga.
Sen tänkte jag att det kanske är så att många där är vanliga snickare men har ingen kunskap om hur man bygger ett sådant där hus som bonderöven skulle ha, (korsvirkeshus?) så de kanske jobbar gratis eftersom de lär sig något nytt?

Så vissa av byggarna som gjort det förr fick säkert bra betalt, medan vissa andra jobbade gratis i utbyte mot mat och husrum.
 
Måste väl vara ett problem att hålla så många i arbete samtidigt. Risk att man går i vägen för varandra och hindras att arbeta effektivt. Uppstår alltså en hel del dödtid, tror jag.
 
Tror faktiskt inte att dom fick betalt - dom fick ju några verktyg från Franks "lager" :)
 
Typisk alternativlösning. Det var nog ingen som fick något betalt, utan man har sitt nätverk av kompisar som kommer och reser ens hus när man behöver det. Hälften av dem vet troligtvis precis vad de gör, och tycker det är kul att göra det. Andra hälften är där för att lära sig. Nästa gång någon i gruppen behöver ett hus så reser säkert Frank iväg och hjälper till istället.

Själv rev jag taket och byggde på en våning till förra sommaren. Tog 6 dagar med hjälp av lite släkt och vänner. Totalkostnad: 40-50kkr.
 
IngMatt
Eller som någon sa när man ska dränera, köp en back öl, skaffa spadar och kalla på alla man känner.

Det där var ett Alternativnät, Bonnröven lever inte normalt precis. Hans fru åkte iväg och arbetade såg jag. Älskar att ha följt dom i åratal från ensam man till 2 barn.
 
IngMatt skrev:
Eller som någon sa när man ska dränera, köp en back öl, skaffa spadar och kalla på alla man känner.
Jag tror det finns en film med det temat, "how to loose friends and alienate people"
 
B
Nu lägger han på Rockwool "och andra mystiska produkter". Finns inga ekologiska alternativ eller är det för jobbigt?

Det finns vad jag minns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.